IRM har publicerat den andra rapporten för kvartalet 2018. Resultaten visar att i spåren av GDPR så sviktar displayannonseringen medan tv-annonseringen visar på starka siffror. Mycket tack vare stora sportevenemang.
Displayannonseringen på desktop och mobil faller med 4 procent i det andra kvartalet 2018 i jämförelse med samma period förra året. Det ska jämföras med en tillväxt på 9 procent under det första kvartalet 2018.
Låg tillväxt för internetannonsering
IRM noterar alltså ett litet hack i kurvan gällande den mycket starka tillväxten inom internetannonsering som har noterats i Sverige under de senaste åren. Tillväxten uppgår nu till drygt 10 procent i jämförelse med samma kvartal föregående år. Inte sedan 2012 har tillväxttakten varit så låg för de digitala investeringarna.
Ökningen av digitala investeringar dämpades överlag, men särskilt för displaykategorierna där införandet av GDPR är en bidragande orsak.
Trots en något lägre digital tillväxttakt så kvarstår tillväxttakten från det första kvartalet på
mediemarknaden som helhet. Istället är det utomhus, tv, radio och bio som alla visar starka tal.
TV ökar med 13 procent relativt Q2 2017.
Sportevenemang bidrar till utveckling
Sportevenemangen är en bidragande faktor till tv-annonseringens starka tillväxttal. Inte sedan återhämtningen efter krisen 2009 har IRM noterat så starka tillväxttal för tv.
Värt att notera är även utvecklingen för utomhusannonsering som växer med över 20 procent under det andra kvartalet relativt samma period förra året.
Annonsörer väljer trygga alternativ
– Vi har fått det första kvittot på hur GDPR påverkar annonseringen. Displayannonseringen har påverkats negativt, och annonsörerna verkar ha har valt det som kanske uppfattats som tryggare alternativ. Framförallt tv- och utomhusannonsering, men även radio och bio utvecklas mycket positivt, säger Madeleine Thor, vd på IRM.
Läs mer: Bokslutspecial: Så mycket omsätter Sveriges monterbyggare
Eventeffect tar tempen på 90 bolag som bygger mässmontrar och eventarenor. Vi listar de 20 största bolagen och kollar in de ekonomiska trenderna för alla 90 bolag.