Det går fort nuförtiden. Människor är vana vid snabb och effektiv kommunikation och vi hinner med otroligt mycket mer varje dag än vi gjorde innan vår arbetsvardag till stora delar blev digitaliserad.
Det som tidigare tog två timmar att lösa genom att man jagade varandra per telefon och kanske även i mötesform – hanteras i dag snabbt och enkelt elektroniskt. Med den infrastruktur vi alla har tillgång till kan vi dessutom kommunicera när och där det passar oss. Vi får därmed extremt mycket mer gjort än tidigare.
Tiden blir viktigare
Samtidigt är vi mer måna om vår tid än någonsin. Helt rimligt – för kravet på oss att prestera är ju tätt sammanflätat med att digitaliseringen gör vår vardag smidigare. Att använda sin tid till saker som inte skapar tydlig nytta gör de flesta allt för att undvika. Helt rimligt även det – för om inte digitaliseringen ska käka upp våra jobb gäller det självklart att utvecklas i takt med densamma.
Det handlar inte om att vi måste jobba mer, utan om att vi ska leverera mer nytta när vi väl jobbar.
Detta gör alltså att alla är rädda om sin tid. Detta är sannolikt också orsaken till att de flesta företagen gör färre och färre event för varje år som går.
Men vänta nu – det går väl bra för eventbranschen? Ja det gör det. För här gäller definitivt den gamla devisen ”Kvalitet framför kvantitet”. Det görs färre events – men det görs också väldigt mycket bättre events.
Företag gör färre event
Människors tid är väldigt dyrbar idag. Om man ska ta ett antal timmar – eller kanske till och med dagar – för att närvara vid ett event, då ska det tusan i mig vara något man har nytta av! Det kan vara att lära sig nya saker, likväl som att få nya kontakter. Eller något helt annat. Men om det inte finns förutsättningar för något av värde – då finns det alltid andra saker att använda tiden till.
Företagen har insett detta och gör färre men bättre events. Ordentliga förstudier med tydligt angivna målbilder blir allt vanligare och event ”för att vi har ju alltid två säljkick-offer varje år” blir allt ovanligare. Ska det göras – då ska det ha en mening och göra nytta. Både för arrangör och deltagare.
Event som disciplin växer så det knakar. Färre men bättre events – så ser trenden ut. Företagen investerar mer pengar än tidigare i dessa fysiska sammankomster, men vid färre tillfällen. Detta är mumma för oss som förstår kraften i smarta möten och events – för med bättre budgetar kan vi också skapa ännu större värdefullare upplevelser. Färre events till folket – härliga tider!
Av: Peter Winitsky, vd på Creative Meetings