Vilken är din verksamhets största nyhet 2019?
– Under en och samma vecka vann vi upphandlingar på ett antal marknader för såväl American Express och BMW. Både dessa upphandlingar gällde långa avtal. För att öka transparensen kring de resultat Ingager skapar för sina kunder och för att underlätta våra kunders analys har vi fortsatt utveckla Ingager IQ, ett verktyg som fått enormt bra respons. Efter att ha deltagit i Breakits Impact Challange presenterades en rad nyheter för alla medarbetare, såsom möjligheten att åka Voi istället för taxi och ständiga förbättringar i miljöarbetet, säger Simon Beyer, partner och chief stategy officer på Ingager.
Är det något projekt ni rustar för 2020?
– Vi har en väldigt fin relation med Egmont som är delägare i Ingager, ett partnerskap som resulterat i såväl mjuka som hårda resultat. Inför 2020 hoppas vi kunna fortsätta arbeta proaktivt med Egmonts enorma nätverk för att hjälpa nya företag på olika marknader att bättre förstå och skapa resultat från Facebookplattformen. Det finns ett antal projekt vi arbetar på men vi väntar lite med att berätta exakt vad detta innebär, säger Simon Beyer.
Vilka förväntningar har ni för 2020?
– Globalt förväntas annonsinvesteringarna i sociala medier öka med drygt 20 procent jämfört med 2019, vilket visar att det fortfarande finns rum för oss att växa tillsammans med en marknad i tillväxt. I takt med att verktygen kopplat till Facebook. Instagram, Messenger och WhatsApp automatiseras kommer den kreativa delen av kommunikation bli än viktigare. Vi förväntar oss att hela tiden behöva utveckla oss själva samt vårt kreativa erbjudande för att vara relevanta på plattformen, säger Simon Beyer.
Vilka är de främsta trenderna inom din del av bransch?
– Automatisering som jag nyss nämnde är en tydlig trend, kombinerat med behovet av riktigt bra kreativt innehåll. När kundresan blir mer fragmenterad är det livsviktigt med en bra övergripande förståelse för alla kanaler. Man ska vara specialist för att kunna konkurrera, men samtidigt en bra generalist för att ha möjlighet att förstå hur man bör konkurrera, säger Simon Beyer och avslutar:
– Europeiska aktörer har blivit allt bättre på att förstå sociala medier, tidigare låg USA långt före, men under Black Friday 2019 kunde vi se att många byråer på denna sidan Atlanten blivit skickligare.