Halmstads kommun arbetar med att värva evenemang och möten. Det görs genom Halmstad Convention Bureau (Halmstad CVB), ett affärsområde i det kommunala bolaget Destination Halmstad.
I maj 2017 gav kommunstyrelsen Destination Halmstad uppdraget att leda arbetet med en gemensam besöksnäringsstrategi. I strategin, som lanserades under 2018, är en av tre målsättningar att fyrdubbla antalet utländska besökare i kommunen till år 2030.
– Via vårt medlemskap i ICCA kan vi nu påbörja det långsiktiga arbetet där vi, tillsammans med lokala värdar, utvecklar Halmstad som internationell mötesstad. Det ger också möjligheter till större spridning av besökare över hela året, säger Ann Johansson, chef Halmstad Convention Bureau.
Genererar 42,5 miljoner kronor
2017 hölls 11 möten i Halmstad som uppfyllde Svenska Nätverket för Convention Bureaus kriterier. Enligt kriterierna ska en kongress ha minst 50 deltagare, minst en övernattning, arrangeras regelbundet och rotera mellan minst tre städer i olika län eller länder.
Totalt beräknas dessa möten ha genererat cirka 21 300 gästnätter och en turismkonsumtion på 42,5 miljoner kronor.