Grundförutsättningen för att leverera nya värden på digitala och hybrida event är att rättighetsinnehavaren tillåter sponsorer att skapa ett engagerande innehåll. Detta kan sedan med fördel kombineras med varumärkesexponering. Med hjälp av en teknisk leverantör så kan man bygga in värden åt sponsorerna. Här kommer några förslag på aktiviteter som kan inspirera till hur man kan bygga in dessa värden och leverera exponering digitalt.
Innehåll: Ett enkelt sätt är att producera innehållet med en sponsor om programkommittén/programansvarig tillåter det. Skapa ett balanserat program och bjud in sponsorn till att stå för utvalda expert ledda sessioner. Som leverantör har ofta företagen intressanta insikter att dela med sig av. Låt dem till exempel presentera fallstudier. Viktigt att se till att man inte hamnar i någon form av produktpresentation.
Interaktiviteten: Digitala och hybrida möten och evenemang sitter ofta på möjligheter för sponsorer att engagera deltagarna. Olika plattformar kan ofta bidra till att involvera partners som kan bidra med innehåll, öka räckvidden och samtidigt stärka upplevelsen.
Overlays: Medan videoannonser visas mellan sessionerna visas overlays ovanpå flödet. Detta kan användas för flera funktioner såsom sessionstitlar, talarnamn och kommande sessioner. Det går även att använda till sponsorbudskap.
Materiella innehållstillägg: En variant är att leverera fysiska produkter för att stärka engagemanget och intryck hos deltagaren. Gärna något fysiskt som kan ha praktisk nytta i sessionen.
Video interstitial funktioner (interaktiva annonser) skapar ett utbud av sponsringsmöjligheter där man till exempel kan arbeta med produktplaceringar och varumärkes meddelanden
Av: Henrik Svensson, Projektledare för projektet Hybridupplevelser på Göteborg & co