Metoden för att mäta investeringar i eventmarknadsföring
Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, genomför mätningen.
Eventmarknadsföring redovisas vid jämförelser med övriga reklammarknaden. Eventbyråernas totala omsättning redovisas i en specialrapport där IRM även presenterar en uppdelning baserat på målgrupp; privatkonsumenter (B2C), företagskonsumenter (B2B) och företagsinternt/corporate.
Omsättningen baseras på jämförbar tillväxt hos cirka 50 uppgiftslämnare.
Eventmarknadsföring avser investering i evenemang genomförda i externt marknadsföringssyfte som är helt kostnadsfritt för mottagaren. Mätningen av eventmarknadsföring är en del av en årlig studie av investeringarna i sponsring och event som utförs av IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) i samarbete med Sponsrings & Eventsverige (SES).
– Det är intressant att se att eventmarknadsföring lyckas öka i takt med den mycket starka tillväxten inom medieinvestering, statistiken utgör överlag ett värdefullt komplement till IRM:s löpande statistik över medieköp, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.
– Att både sponsring och event fortsätter att nå nya all-time-high-nivåer är otroligt roligt. Vi hoppas den goda trenden håller i sig även i år, säger Ulrika Molin, vd på Sponsrings & Eventsverige.
Läs mer: Så blir du mer effektiv på arbetet
Förklaringar till den starka tillväxten för 2017 kan vara att Sverige just nu har en stark reklamkonjunktur, men också att 2016 var ett relativt svagt år.
Under 2015 ökade investeringarna i eventmarknadsföring med 3,2 procent, till en omsättning om cirka 4 miljarder kronor under 2017. Under 2016 minskade investeringarna i eventmarknadsföring med 0,8 procent och omsättningen låg på 3,9 miljarder kronor.