I en satsning mot en framtida åretruntverksamhet i koncernens alla fyra parker kommer Joanna även att leda och driva koncernens affärsråd med fokus på intäkter och affärsutveckling.
Joanna Hammar började sin karriär inom Parks and Resorts som marknadschef på Gröna Lund 2015. 2018 tog hon över marknadsansvaret för koncernens alla nöjesparker då hon tillsattes som marknadsdirektör med ett tydligt fokus på att utveckla parkernas kommunikation och B2C-försäljning. När pandemin slog till 2020 var Joanna drivande i att starta affärsråd i alla nöjesparkerna, för att snabbt kunna parera effekterna av pandemin och utveckla och anpassa parkernas affärsmodeller till den nya situation som pandemin och restriktionerna krävde.
Den 1 april kliver Joanna Hammar in i sin nya roll som vice vd för Parks and Resorts med ansvar för kommersiell utveckling. Joanna kommer att leda och driva koncernens affärsråd samt utvecklingen av kommersiella produkter och tjänster. Hon kommer övergripande ansvara för koncernens marknadsavdelning och säljavdelning samt leda och driva den koncernövergripande samordningen av tematiserade säsonger.
– Joanna är en mycket kompetent affärsutvecklare med ett stort personligt engagemang för våra parker. Jag är så glad och stolt över att ha henne i vårt team, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.
– Det är känns både kul och spännande att anta ett nytt uppdrag inom Sveriges roligaste företag. När jag började här hade vi bara sommarsäsonger i tre av fyra parker, men i och med lyckade satsningar som bland annat Halloween och Night Rider öppnade det dörrarna för fler möjligheter och andra säsonger. Det ska också bli spännande att utveckla hela vår affär inom B2B där det finns oändliga möjligheter för företag i våra magiska verksamheter, säger Joanna Hammar, tillträdande vice vd för Parks and Resorts.
Det direkta marknadsansvaret kommer framöver att axlas av två marknadschefer. Parks and Resorts Brand Manager, Sebastian Delefors, tillsätts som marknadschef för Gröna Lund och Skara Sommarland. Ytterligare en marknadschef tillsätts inom kort med ansvar för Kolmården och Furuvik.
Om Parks and Resorts:
Parks and Resorts är Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Utöver att leverera skratt och upplevelser till ca 3 miljoner besökare årligen, driver Parks and Resorts en rad olika forsknings- och bevarandeprojekt för utrotningshotade arters fortlevnad. Sedan 2012 har koncernen en egen serviceakademi där alla säsongsanställda utbildas i service och gästmöte. Parks and Resorts omsätter drygt 1,4 mdr SEK per år