Synonymen till ordet Digital är Gratis
Det går tretton gratiswebinarier på dussinet just nu. Jag vet det. Du vet det. Alla konferensarrangörer*, talarförmedlingar, konsulter och föreläsare** har antingen fått panik över sin sysslolöshet, eller så vill de visa handlingskraft och att de minsann kan ställa om. Ju snabbare desto bättre. ”Titta på mig. Jag är framför kameran istället för framför en publik, och se vilken fin studio vi byggt som du kan använda.” säger allihop. Allt är gratis eller nästan gratis.
Inte är väl innehållet värt något om vi inte är i samma rum? Det är som nyheter på nätet. Klart det bara ska finnas där! Eller?
Det som ingen verkar kommunicera är att det självklart kan vara gratis – så länge vi förmedlar att det är en testperiod. Just nu är många inne i en pilot-fas när de trixar med utrustning, lär sig tekniken och prövar nya digitala verktyg och metoder. Då är det helt ok att ta mindre betalt. Kunden ska inte betala för din kompetensutveckling. Kortare föreläsningar kan också jämföras med smakprover i butiken. Ta en brödbit nu och köp hela limpan sedan. Men hur länge och hur mycket? Vår bransch håller på att skjuta oss själva i foten om det här får fortgå för länge utan att vi samtidigt utbildar våra kunder att det är just en prövotid.
För det verkar komma mer från eventbranschen än från kunderna själva. Jag har haft turen att ha fått uppdrag i flera år där jag levererat delar virtuellt. Jag minns när jag hjälpte Ericsson med ett globalt event där de valde att inte flyga in alla inom R&D till Friends Arena utan istället ha flera hubbar runt om i världen ihopkopplade till en stor konferens. Mitt jobb var att coacha de som skulle agera framför kameran. Det var inget snack om att jag inte skulle få betalt. Bara för någon vecka sedan föreläste jag om kommunikation och samarbete för en mindre skara på 80 personer. Vi körde zoom i en timme. Ingen lämnade (vilket man annars ska räkna med) och alla var jättenöjda. Och – de betalade arvodet. För deras del blir det ändå en lägre kostnad när reskostnaderna försvinner. Jag har också haft turen att andra företag också har valt att ställa om istället för att ställa in. Just nu coachar jag 14 personer runt om i världen i presentationsteknik. Jag föreläser för en ledningsgrupp på deras virtuella kvartalsmöten. Jag agerar moderator i halvdagar på nätet osv.
Behovet av att kommunicera finns. Nu kanske mer än någonsin.
Så min uppmaning till oss i branschen är: Det är dags att ta betalt. Det vi gör är ingen hobby. Utbilda kunderna i varje tillfälle du har. Få dem att förstå att det här är en testperiod som snart är över. Vill kunden ha värde så kostar det. De får vad de betalar för. Värdet av innehållet är samma – Även när det levereras över en bredbandsuppkoppling.
Tack för att du läser mina tankar
//Antoni Lacinai
* Konferensarrangörer då? Ja de kan välja att ta betalt av sponsorer och/eller med biljettpriser. De har faktiskt en utmaning i att kundupplevelsen blir lägre. Upplevelsen är alltid störst i det fysiska rummet, med ett viktigt undantag. Deltagare kan till och med få en närmare relation till artisten eller föreläsaren eftersom de kan ställa direkta frågor på ett sätt som kan vara svårare annars.
** Jag pekar inte bara på andra utan också på mig själv. Jag har själv hållit i ett gratiswebinarium om onlinekonferenser, och ställt upp för talarförmedlingarnas smakprov.