Hallå där… Givar Shabani vd på Gigital.
Vad gör Gigital?
– Gigital är en digital marknadsplats för bokning av kvalitetsgranskade och professionella artister. Genom enkla verktyg för filtrering, förhandling och administration har vi gjort det enklare att hitta, boka och jobba med artister. Artistbokning har traditionellt varit en ganska jobbig puck att hantera. Vi har gjort det enklare.
Varför eventbranschen?
– Eventbranschen möter i dag stora utmaningar i att skapa intressanta och givande möten – inte minst när det kommer till organisering och bokning av musik. Genom att erbjuda ett unikt och ständigt uppdaterat utbud av artister hjälper vi våra kunder att erbjuda storslagen underhållning till sina uppdragsgivare.
Vilka artister finns med på Gigital?
– De artister som finns på Gigital är kvalitetsgranskade och speciellt framtagna för just eventbranschen. Vi satsar på bredd när det kommer till genrer, koncept och prisklass. Alla artister bokas direkt via plattformen och inga bokningsagenter är inblandade.
Vad kan man som kund förvänta sig?
– Man kan förvänta sig en transparent och smidig länk till grymma artister som man annars inte hade hittat. Man slipper även krångel med prissättningen då priserna syns på varje enskild artistprofil och det blir enklare att hålla reda på vad som gäller för bokningen.
Hur särskiljer ni er från de traditionella bokningsbolagen?
– Vi erbjuder ett brett utbud av väl utvalda akter på en och samma plats, transparenta priser, bokning med ett klick och snabb kommunikation. Förutom att digitalisera bokningsprocessen i allmänhet fokuserar vi på att erbjuda en plattform som fyller just eventbranschens behov.
Hur ser ni på framtiden för eventbranschen i kombination med livemusik?
– Väldigt ljust! Allt fler upptäcker livemusikens effektivitet i eventsammanhang, kreativa lösningar flödar och marknaden växer. Vi ser även en positiv inställning hos artisterna som blir mer och mer peppade på företagsgig. Som sagt finns det mycket utrymme för utveckling, och det ser vi som en rolig utmaning.
Läs mer: ”Utmaningen är att fånga intresset hos en kräsen gästlista”