Verksamhetsåret 2018 har bjudit på spännande inslag. Bland annat har Radissons globala program Brilliant Basics implementerats över hela koncernen och inte minst här på Radisson Blu Waterfront.
Samtliga 414 rum har uppdaterats med 49″ Smart-TV’s med Chromecast och nya sängar, kuddar, täcken och sängkläder, samt premium amenities.
Flertalet av Radissons enheter har genomgått omfattande renoveringar och rankas som det största renoveringsprogrammet for Radisson Hotel Group någonsin i Norden. Radisson Collection har introducerats under året med två enheter i Norden, närmare bestämt genom Radisson Collection Strand Hotel Stockholm och Radisson Collection Royal Hotel Copenhagen.
Utöver det kan vi som kedja stoltsera med vinsten som Best International Hotel Group av Grand Travel Awards i både Sverige och Norge.
Projekt som rustas inför 2019
Trots ett händelserikt år i bagaget så slår vi inte av på takten på Waterfront. Förväntningarna är stora på ett nytillskott i form av ytterligare en konferenslokal för 80 personer som öppnar under mars. Utrymmet tas ifrån en del av kongresscentret som idag verkar som kontor. Då efterfrågan är hög blir det ett välkommet kapacitetshöjande tillskott.
I kongresscentret kommer även samtliga 3000 redan befintliga stolar att kläs om. Under samma period i Q1 lanserar vi ett uppdaterat möteskoncept. Vad det innebär kan vi inte berätta i detalj i dagsläget, men det kommer att förbättra gästupplevelsen ytterligare.
Förväntningar inför 2019
2018 har varit ett spännande år för Radisson Blu Waterfront och Stockholm Waterfront Congress Centre, och vi ser fram emot 2019. Inte enbart baserat på de förfiningar som vi jobbar på, utan även för att vi känner ett väldigt positivt engagemang från våra medarbetare.
Branschens främst trender
Hållbarhet har tveklöst varit en trend sedan länge men vi ser snarare att rörelsen växer sig starkare än att slå av på takten. Fler och fler av våra gäster engagerar sig vilket motiverar oss ytterligare för att möta efterfrågan på nästa nivå.
Det handlar om helhetsperspektivet i ett möte – allt från fokus på den mat som serveras till hur mötesarrangören väljer att deltagarna reser till och från oss. Utöver att kunna erbjuda vegetariskt, veganskt och närproducerat, så får vi exempelvis allt oftare frågan om hur vi handskas med överbliven mat.
För att så lite som möjligt ska gå till spillo, så har vi sedan ett par år tillbaka ett väletablerat samarbete med Stadsmissionen för att ta till vara på det som vi enligt lag får skänka vidare.
Individuellt engagemang viktigare
Vi ser även att det individuella engagemanget och deltagandet blir allt mer centralt i mötessammanhang. Det var inte länge sedan konferenser fokuserade på ett fåtal huvudpersoner som stod i centrum medan deltagarna lyssnade.
Idag handlar det mer om nätverkande och sammankomster och man fokuserar i mycket större utsträckning på dialog, gruppövningar och samarbete under kortare och mer effektiva sessioner. Detta medför högre krav på lokalens flexibilitet för att optimera för användningsmöjligheter och kreativitet.
Dagens möten är, i stor utsträckning tack vare tekniken, betydligt mycket mer interaktiva och deltagare kan påverka riktningen av konversationen genom en enkel knapptryckning. Den här trenden har vi bara sett början på.
Biometrics intåg i branschen
Med största sannolikhet är det få som undkommit biometrics pågående intåg i branschen. Det handlar om teknik som bland annat läser av människors beteende och känslor i realtid och rapporterar dessa vidare till exempelvis en föredragshållare.
Begreppet involverar även ansiktsscanning, vilket tillåter personal att få en notifikation då en gäst närmar sig. Ytterligare möjligheter finns i att följa gästens upplevelse under en konferens för att kunna ge bästa möjliga service och möta personliga önskemål.
Personifierade och bekymmersfria upplevelser står i centrum vilket underlättas av röststyrda mobilappar där mötesdeltagarens agenda presenteras med skräddarsydda program. Genom mer avancerad teknik kan mötesarrangören även se vad deltagaren intresserar sig för, vilket underlättar för framtida sammankomster.
Begreppet bleasure genomstrålar mötestillfällen då arrangörer i större utsträckning lägger konferenser i anslutning till helger, för att deltagarna ska ha möjligheten att stanna kvar och njuta av Stockholm – business & pleasure: bleasure.
Av: Maria Tullberg, general manager, Radisson Blu Waterfront Hotel & Stockholm Waterfront Congress Centre