Under våren 2020 drabbades eventbranschen hårdare än de flesta andra branscher när fysiska events stannade av helt. Onemotion IMC, med mångårig erfarenhet från fysiska events, satsade då allt på att utveckla den digitala eventplattformen vVenues med hjälp av egna designers och utvecklare. Redan under maj 2020 hölls de första stora publika evenemangen i plattformen och nu ett år senare har över 350 digitala events hållits med totalt över 400.000 deltagare. Feedbacken för upplevelsen i plattformen har varit enastående och vVenues erbjuder många funktioner som gör den konkurrenskraftig mot internationella plattformar, men också som ett alternativ till fysiska konferenser och möten i framtiden.
För att leda expansionen globalt rekryterar nu vVenues Xbox western europe chef Mattias Rosenqvist för att driva ett marknadsteam med uppdrag att finna partners globalt. Samtidigt görs plattformen tillgänglig för såväl event och designbyråer som för större företagsgrupper som själva kan använda plattformen för att skapa egna anpassade möten och events för interna och externa målgrupper. Målet är inställt på att finna 65 partners inom de kommande 18 månaderna och därmed säkerställa en global närvaro för plattformen som redan funnit stort internationellt erkännande.
-Det känns magiskt att få ombord en så kvalificerad resurs som Mattias i det läget vi befinner oss i just nu, med sin långa erfarenhet av internationella partnerrelationer är Mattias en drömrekrytering som också visar på potentialen i vår produkt. Under sommaren utvecklas ett helt nytt partnergränssnitt som ger partners och storkunder full access in i plattformen, detta gör att vi snabbt kan bygga ett effektivt globalt partnernätverk och vinna viktiga positioner i en marknad som kommer explodera under de närmsta åren och där vi har ledartröjan i upplevelsen säger Mats Mileblad, VD vVenues.
– vVenues står för något nytt och innovativt på marknaden och det känns kul att få bli en del av den globala expansionsresan vi nu ger oss in på. Med min erfarenhet från spelindustrin vet jag betydelsen av en bra användarupplevelse och vVenues är det bästa jag sett för hur fysiska möten kan göras digitala och när pandemin lärt oss att träffas digitalt är det lätt att se att detta i framtiden kommer ersätta en stor del av de möten som förutsätter resande för deltagarna., Mattias Rosenkvist, tillträdande Chief Growth Officer vVenues.
Om vVenues
vVenues är en Svenskutvecklad digital eventplattform för virtuella möten med fokus på upplevelse och nätverkande. Plattformen har utvecklats inom eventbolaget Onemotion IMC men blir under Juni 2021 ett fristående bolag. Plattformen är baserad på de drivkrafter som kännetecknar fysiska evenemang och erbjuder goda förutsättningar för streamade scener, patrnerutställningar, videomöten, chattar och underhållning allt sammanhållet av ett avancerat deltagarsystem som stimulerar ett aktivt nätverk. Plattformen skiljer sig från andra genom en mer besökarorienterad upplevelse något som återspeglar sig i utvärderingsresultat där 92% upplever plattformen som innovativ och 85% upplever att upplevelsen varit mer fysisk än andra digitala möten, dessa egenskaper gör att besökaren stannar längre än i andra plattformar och konsumerar mer innehåll.