Mässan Möten & Events hålls mellan 10 och 11 oktober på Svenska Mässan i Göteborg. Det är kostnadsfritt att besöka mässan. Läs mer om mässan här.
Vilka är höjdpunkterna på årets branschmässa i Göteborg?
– Alla fantastiska utställare som erbjuder skräddarsydda paket, aktiviteter och digitala lösningar som kommer höja vilken kick-off, konferens, fest eller julbord som helst. Sedan är seminarieprogrammet det starkaste på flera år. Där vi har hittat en bra balans mellan inspiratörer, kändisar, branschexperter, lokala profiler från Göteborg och starka ledare från besöksnäring, säger Amy Närenborn, projektledare på Möten & Events och fortsätter:
– Första mässdagen avslutas traditionsenligt med ett stort branschmingel, i år tillsammans med Invajo och det brukar alltid vara väldigt uppskattat av så väl besökare som utställare.
Hur skiljer sig mässan från Möten & Events i Stockholm?
– På Möten & Events Göteborg har vi en stor lokalförankring till Göteborg och Västkusten. Vi har samlat pärlorna i väst på mässgolvet i år och det känns väldigt kul. Många utställare verkar och driver verksamheter här, bland annat Hällsnäs, Hotel Ekenäs på Koster och Varbergs Stadshotell.
– På så sätt lyfter vi de lokala och nära, vilket har flera fördelar för de som bokar och arrangerar företagets konferenser och aktiviteter. En nära anläggning eller aktivitet gynnar mycket; logistiken, transport, tidsåtgång och kostnaden, men är också väldigt viktigt när det kommer till miljö- och hållbarhetsarbetet.
– Det lokala har vi också vävt in i programmet med föreläsningar som berör besöksnäringens framtid i Västra Götaland. Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren öppnar andra dagen med en framtidsspaning och föreläsningen ”Så ska stockholmarna hitta till väst”. Samma dag föreläser också Camilla Nyman, vd på Göteborg & Co, om morgondagens turist och hur det offentliga och det privata i Göteborg tillsammans arbetar för att bygga en bättre stad för att möta just detta.
– En annan lokala föreläsare är Matts Johansson som har startat upp bland annat cafékedjan Da Matteo och som nu är involverad i Garveriet i Floda. Han kommer föreläsa om hållbarhet och greenwashing. Sedan har vi så klart, fiskarsonen Christer Olsson, en alltid väldigt duktig och uppskattad föreläsare.
Hur många besökare väntas komma?
– Det är alltid svårt att sia om antal besökare, det viktiga för oss och våra utställare är att det är rätt besökare. Föregående år hade vi cirka 2 400 besökare.
Hur många utställare kommer finnas på plats?
– Det kommer finnas 76 utställare som tillsammans samlar allt för företagseventet; lokal, mat, teknik, aktiviteter, föreläsningar, musik, boende, anmälningssystem, appar, inredning och underhållning.
Finns det någon aktivitet som sticker ut lite extra på årets mässa?
– På aktivitetssidan finns en riktigt spännande aktivitet man verkligen inte får missa. Det är Live Coach Corner. Många företag och organisationer har stora mötesutmaningar med ineffektiva möten. Därför bjuder Svenska Möten tillsammans med mötesexperterna Micke Darmell och Antoni Lacinai alla mässdeltagare på gratis mötescoachning i hörnan Live Coach Corner. En chans man som både utställare och besökare måste ta tycker jag.
– Ett hett ämne i branschen just nu är ju också säkerhet, där vi får möjligheten att lyssna till Scandics Security Controller; Christian Swidén samt att vi arrangerar en säkerhetskonferens med experter från bland annat Cloudpro och Delphi Advokatbyrå.
Vilka spännande utställare kommer finnas på plats?
– På mässgolvet i år har vi två helt nya verksamheter som inte ens har slagit upp portarna än. Det är Garveriet i Floda som gör smygpremiär på mässan samt Åbymässan som öppnar januari 2019.
Hur ser det ut på talarsidan?
–Förutom de lokala profilerna som föreläser, tycker vi det är väldigt roligt att två av föreläsarna som kammade hem priser i årets talare är med och föreläser, Tobias Karlsson (Årets genombrott) och Fredrik Reinfeldt (Årets hederspris).
– Nordic Choice har länge varit duktiga på att ta hand om sin personal, därför är det extra roligt att deras Henrik Berghult, senior vice president på Clarion Hotels, kommer dela med sig av hur de arbetar med employer branding inom mötesindustrin.