Gigital lanserar, efter en sexmånaders betaperiod, nu en marknadsplats för artister och eventarrangörer.
– Sedan i maj har över 500 artister registrerat sig och vi har ett 30-tal återkommande eventarrangörer. Vi ser fram emot att lansera tjänsten i resten av Sverige och fortsätta utmana traditionella strukturer i branschen, säger Viktoryia Khromchanka grundare av Gigitals.
Marknadsplatsen ska konkurrera med de traditionella bokningsbolagen genom att erbjuda eventbranschen ett dynamiskt och kvalitetsgranskat artistutbud.
Investering på 2,4 miljoner kronor
I samband med lanseringen tar Gigital in en investering på 2,4 miljoner kronor. Det ska möjliggöra en fortsatt bearbetning av den svenska marknaden och vidareutveckling av marknadsplatsen.
Profiler från livemusikbranschen så som Johan Kristiansson, tidigare Marketing Director, Live Nation och Petter Nylander, Senior Advisor, Blixten & Co är medgrundare.
”Krävs nytänkande för att utmana på riktigt”
– Alla har väntat på den här förändringen men det krävs nytänkande för att utmana på riktigt. Jag ser att det finns utrymme att effektivisera flera områden på livemusiksidan och en transparent marknadsplats är bara första steget, säger Petter Nylander.
Läs mer: Ny vd till Ryska Posten event