Att placera projektorn i skogen och ha mötet kring lägerelden har blivit en möjlighet för företag att faktiskt kunna träffas och ha konferenser och möten på coronaanpassade sätt.
Det innebär också att hjulen kan fortsätta snurra för konferensanläggningarna.
– Jag har varit ute hos ett antal konferensanläggningar och rent fysiskt visat hur det är möjligt att flytta konferenser utomhus. Jag har helt enkelt visat att det går lika bra att konferera utomhus som inomhus. Det blir dessutom ett extra säljargument att kunna erbjuda just de här unika miljöerna och den speciella atmosfären vi har här i Dalarna, säger Andreas Hermansson, affärsutvecklare på Visit Dalarna.
Säfsen Resort satsar stort
Säfsen Resort utanför Ludvika är ett av de företag Andreas jobbat tillsammans med för att hitta upplägg för utomhuskonferenser. De är också ett av de företag som kommit längst i arbetet med att erbjuda utealternativ för sina mötesgäster. I deras kreativa ”uterum” finns allt som behövs för ett lyckat möte med projektor, uppdukade bord där du kan sitta och jobba och en hängmatta där du får ny inspiration genom att lägga dig och titta upp på himlen och trädtopparna en stund.
– Nya guidade aktiviteter har också vuxit fram och de kommer att bli en storsatsning för oss under kommande sommarsäsong, säger Sandra Larsson, säljansvarig för möten och konferenser på Säfsen Resort. Hon tillägger att en fördel med utomhuskonferenserna är att de kan kombineras med olika aktiviteter som att göra upp eld, tälja dalahästar eller gå en walk and talk – vilket i vintertid förstås blir ski and talk!
Destinationsbolaget Visit Dalarna AB ägs av Dalarnas 15 kommuner och har det regionala uppdraget att utveckla, marknadsföra och sälja besöksregionen Dalarna nationellt och internationellt. Dalarna är idag Sveriges fjärde största besöksregion med målet att år 2030 vara norra Europas ledande och mest attraktiva mötesdestinationer.
Av: Sophia