Alla har hört de där procentsiffrorna nämnas ibland. Alltså att si och så många procent handlar om röst, resp si och så många procent om mimik/kropp när det gäller ett budskaps påverkan. Själva innehållets betydelse för effekten av ett budskap skulle bara utgöra några få procent.
Det här är en seglivad myt som härrör från en ofullständig studie gjord av psykologiprofessorn Albert Mehrabian på 60-talet. Tyvärr förs denna myt många gånger vidare också av människor inom kommunikationsfältet. De borde veta bättre.
AM själv är den förste att tillstå att (den ofullständiga) studien som handlade om hur påståenden tolkas när tonfall och mimik motsäger själva orden har missförståtts och misstolkats. Myten om kroppsspråkets betydelse kontra orden bygger på vetenskapliga fakta som tagits ur sitt sammanhang.
All seriös forskning visar att det är omöjligt att fastslå siffror och procentsatser när det gäller något så komplext som muntlig kommunikation. Hur mäter man t ex , vad gäller budskapet, mottagarens motivation?
MEN – genom stöd av modern forskning rörande hur vi människor fungerar – kan vi vara säkra på följande: det är, i de flesta sammanhang, alltid mycket mer än budskapet i sig som påverkar mottagaren. Vi agerar alltid på en massa olika sätt, oftast instinktivt, med tonfall, mimik och gestik för att på så vis signalmässigt och känslomässigt styra våra budskap i olika riktningar. Precis som alla andra däggdjur påverkar vi varandra genom våra sätt att ”låta och vara”. Dock, i vilken grad t ex energinivån i ett framförande har inverkan på mottagaren handlar om kontextuella omständigheter.
Sammanhanget bestämmer alltså de olika samverkande faktorernas påverkansgrad för varje individ, kollektiv och situation. Vad vi säger är viktigt – HUR kan avgöra genomslaget. Men att fastslå alltid gällande procentsatser, det är kvalificerat skitsnack.
Av: Per Furumo
Om Per Furumo
Per Furumo är konsult i talarträning/retorik/presentationsteknik. Som röstspecialist sticker Per ut bland Sveriges retorikkonsulter. Bland kunderna finns en mängd av våra stora företag och organisationer, Advokatsamfundet, Regeringskansliet, EU-kommissionen, offentliga personer inom näringslivet och många andra.