Vår verksamhets största nyhet 2019? Att vi föddes! Under det gångna året nåddes branschen av nyheten om satsningen på Scandinavian XPO – en ny multiarena på över 40 000 kvadratmeter strax intill Arlanda. En satsning som innebär att Arlanda hamnar på kartan som en given destination för framtidens möten.
Arlanda stad blir mötesdestination
För oss har 2019 inneburit stora kliv framåt på resan mot att förverkliga Arlanda som en levande och självklar mötesdestination. Spaden har satts i backen och planerna för Arlanda stads nya flexibla mötesanläggning har börjat realiseras. Att vi bygger en arena med tio meter fri takhöjd inne i hallen är för att vi har frågat branschen, de som faktiskt bygger mässor och anordnar event, om vad de vill ha. Scandinavian XPO skapas med löftet om att möta de behov som event- och mötesbranschen idag efterfrågar.
Och vår största nyhet 2020? Att vi öppnar! Den 1 november 2020 slår Scandinavian XPO upp portarna för världen. Och redan en vecka senare är första kunden på plats, för att sedan följas av bokningar som redan i skrivandets stund sträcker sig in i 2024.
Skyhöga förväntningar på 2020
Mina förväntningar på 2020 är givetvis skyhöga. Förväntningar på att förfrågningarna (fortsätter) att strömma in, att vi får ihop allt inför the grand opening och inte minst att vi överträffar våra kunders förväntningar.
Och jag ser också att det finns mycket goda förutsättningar för att dessa förväntningar ska infrias. Mycket tack vare de partners som vi arbetar tillsammans med – Nordic Choice / Quality för boende och konferens, Workman Event för eventservice samt en ny F&B partner som jag ännu inte kan avslöja.
Varför? Jo, allt går framåt enligt plan och ju längre vi kommer i bygget, desto bättre är möjligheterna till visningar för våra kunder ute i anläggningen – det är då poletten kommer att landa på riktigt och man ser storheten med Scandinavian XPO.
Vi är i full fart med att bygga en ny organisation och har stor möjlighet att rekrytera kompetens som matchar våra kunders behov. Vi ser även redan nu att många kunder vill ha hybridevent – det vill säga att under samma arrangemang ha möjlighet att visa upp produkter, ha konferens, bankett med fest och bo på hotell.
En arena för det nya decenniet
Även om vi lever i en tid som präglas av digitalisering och tidsbrist tror jag ändå inte att vi kommer sluta att mötas. Snarare ser jag ett ökat behov av att mötas på riktigt och då med ännu högre krav på de möten vi genomför.
Vi jobbar och bygger också med hållbarhet i fokus ändå från grunden. Allt från skruvarna till transporterna är granskade, för att vi ska leva upp till en hållbarhetsstandard. Något som vi ser som avgörande för att vara attraktiv som arena för våra framtida kunder när vi kliver in i det nya decenniet.
Väl mött 2020!
Av: Staffan Littmarck,
vd Scandinavian XPO