Eventbyrån JFK Event ska som vanligt vara på plats under Almedalen. Varje år genomförs cirka 3500 event under veckan och det är hög konkurrens om deltagarna.
– Vi ska hjälpa våra kunder att synas och genomföra eventen på plats. Det görs 3500 event varje år i Almedalen – under 2015 gjorde vi eventet Svartkorgen som blev Gyllene Hjulet-nominerat till Sveriges bästa event. Då stängde vi vid tre tillfällen in 24 politiker i en källare och lät de vara blinda under en och en halv timme. Det var ett fantastiskt event både för kunden och för oss. Deras mål var att skapa kontakt mellan viktiga personer och det resulterade i att de fick en nära relation. Det var ett nytänkande när det kommer till att skapa nya relationer och jag kan se att relationsmöten blir vanligare, då det är svårare att sticka ut och man måste därför anordna ett event som engagerar. Det är exempelvis inte jättekul att lyssna på en paneldebatt där alla tycker likadant, berättar Johan Frej.
Vad är skillnaden mellan att anordna event i Almedalen jämfört med andra gånger?
– Det är givetvis konkurrensen – samtidigt som man arrangerar ett event i Almedalen så pågår det 200 andra event i samma område. Därför är valet av rubriksättning på eventen väldigt viktigt.
Vilka kommer vara de hetaste trenderna inom eventvärlden under Almedalsveckan?
– Jag tror att det kommer vara alkoholfria mingel, man behöver inte vara berusad för att knyta kontakter. Mer ”stängda” möten med särskilt inbjudna personer – arrangörerna har inte råd och tid att chansa med vilka deltagare som kommer. Resultatmätning – att arrangera någonting i Almedalen kräver mycket resurser och det blir viktigare att mäta att de event man gör ger resultat på ett eller annat sätt.
Vilka utmaningar har eventarrangörer under Almedalen?
– Att få budgeten att gå ihop. Priser på lokaler och boende har nått en nivå som kan komma att slå tillbaka, exempelvis genom att fler företag och organisationer inte kan prioritera att närvara eller att evenemanget flyttas. Konkurrensen om uppmärksamheten under veckan är mördande vilket gör att kreativitet är ett måste för att attrahera besökare och media.