– Vi minskar antalet dagar, men ökar ambitionen. Förändringen är en förutsättning för långsiktig utveckling av mässan, men också en anpassning till förändringar i omvärlden, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia AB som arrangerar mässan.
– Vi har tagit oss an utvecklingsarbetet med stor entusiasm inför nästa års mässa i Piteå och kommit till många slutsatser. Den första slutsatsen presenterar vi nu, medan vi återkommer med resten, säger Jonas Dahlberg.
Minskar mässdagarna
– Stora Nolia är den sista stora ur-mässan i sitt slag och för att kunna vässa konceptet, men också behålla åtta olika produktområden behöver vi förändra längden på mässan, säger han.
Jonas Dahlberg berättar att beslutet tagits mot bakgrund av en utställarundersökning som genomfördes med intervjuer av utställare underårets mässa i Umeå.
– En stor majoritet av utställarna var då positiva till en fem dagars mässa. Det har vi tagit hänsyn till, men har samtidigt inte varit avgörande. Beslutet är vårt eget och taget på affärsmässiga grunder för långsiktig utveckling av mässan Stora Nolia. Vi vill köra mässan i 50 år till. Det här är inget steg tillbaka, utan ett stort steg framåt, säger han.
Oro inom besöksnäringen
Jonas Dahlberg säger sig ha förståelse för att det finns oro i och med förändringen, inte minst inom besöksnäringen, men vill samtidigt öppna dörren till nya och spännande samarbeten.
– Mässans dagar är nu spikade, men inte längden på upplevelsen runt Stora Nolia. Vi är öppna för att diskutera hur vi, tillsammans med andra aktörer, kan skapa en folkfest som räcker längre än fem dagar, säger Nolias vd.
Stora Nolia i Piteå 2020 arrangeras mellan 1 och 5 augusti.