Efter mässan väntas ett stort utvecklingsarbete där Nolia ska finna svaret på hur de ska locka fler besökare och utställare.
– Vi har många utställare som säger sig haft en okej eller bra mässa. Vi lockar inte så många besökare som vi skulle vilja. Samtidigt är vi fortfarande en gigant som en av Skandinaviens största besöksmässor, säger Jonas Dahlberg vd på Nolia.
Enligt Nolia skiljer sig engagemanget åt mellan mässorna i Umeå och Piteå. Lika så intresset från utställare och besökare.
Vad var nytt på årets Noliamässa?
– Vi har bland annat gjort en rockad på fyra av fem inomhushallar. Mässan Bo & Bygg har ökat i omfång och med teman runt Smarta Hem – så blev det en lyckad utveckling. För besökarna införde vi för första gången i Umeå ett niodagarsband för 150 kronor, vilket togs emot väl av de som bor i närregionen, säger Jonas Dahlberg.
Varför tror du att ni tappat besökare?
– Vi har inte tappat så mycket utan det är medierna som gör en lite onyanserad bild av det hela. I år hade vi 82 116 besökare mot 83 067 år 2017. Mässan går vartannat år i Umeå/Piteå. Så ett tapp på 951 personer på över 80 000 besökare är runt 1 procent, vilket inte kan anses som någon ”mässdöd”, som vissa vill få det att framstå som, menar Jonas Dahlberg.
Hur kommer ni jobba framåt för att locka besökare till mässan?
– Med niodagarsbandet ser vi ett annorlunda köp- och besöksbeteende. Detta ska vi utveckla vidare, med fler upplevelser och mervärden för både utställare och besökare. Vi kommer även fortsätta vår redan inslagna väg i förändringsarbetet och utveckla Stora Nolia i en högre takt än tidigare, berättar Jonas Dahlberg.
Har ni några spännande projekt på gång framöver?
– Absolut, vi har några riktigt fina besöksanledningar på ritbordet och har en förstudie som kommer i oktober som kan sätta hela Norrland på utvecklingskartan, säger Jonas Dahlberg.
Hur upplever du konkurrensen bland Sveriges mässanläggningar?
– Nolia ser ingen konkurrens alls, utan snarare ett fint samarbete där vi försöker träffa de stora mässhusen så ofta som möjligt. Vi är rätt ensamma i Norrland som mässhus i bemärkelsen att ha helheten inhouse, men vi har även många fina samarbeten med de mässarrangörer som kommer med externa mässor till våra orter. Vi hjälper också till med monterservice, uthyrning och byggnation på andra arenor. Vi ser också en ökad närvaro av färdiga mässkoncept, vilket är väldigt spännande – det händer mycket i Norrland just nu. Vi ses gärna som mässporten till Norrland, säger Jonas Dahlberg.
Ser du några nya tydliga trender i Mässverige 2019?
– Utöver de trendspaningar som branschen pratar om, som faktiskt inte alltid når norr i samma utsträckning, så väntar vi med spänning på att exempelvis e-handeln ska komma till insikt om styrkan i att använda alla sina sinnen och mötas live. Kanske mer år showrooms-hållet så att vi kan hjälpas åt att utveckla näringsliv och samhälle på ett mer hållbart sätt, avslutar Jonas Dahlberg.