– Det känns helt otroligt överfantastiskt att lilla Surfbukten får vara med om detta. Och vilket kvitto på allt slit som så många gjort för att ta bukten dit den är. Nu kör vi, bara kör, säger Simon Jaktlund från Surfbukten i Östersund i ett pressmeddelande.
Priset Placebrander of the Year delas ut årligen och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring.
– Det här är stort, mycket stort och så välförtjänt, säger Anette Tandberg, VD på Destination Östersund som tillsammans representanter från Östersunds kommun fanns på plats under prisutdelningen.
– Simon Jaktlund och Surfbukten har satt Östersund på upplevelsekartan i Sverige och tydliggjort Östersunds själ. Simon är en passionerad och driven entreprenör som verkligen älskar Östersund och det är just den passionen som nu resulterar i att han och Surfbukten i dag står som vinnare av Placebrander of the Year 2016, fortsätter Anette Tandberg.
Fakta om priset
Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring som syftar till att stärka en plats attraktivitet och varumärke och därmed generera fler invånare, entreprenörer, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingsbidrag från hela landet har bedömts av en jury utifrån kriterier som idé, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter. Slutligen valdes fem nominerade bidrag ut där allmänheten sedan fått rösta fram slutvinnaren. Övriga nominerade var The Luleå Way /Visit Luleå, This is Sweden/ Svenska institutet, En flotte/For Events Skellefteå samt Sörmland vs Stockholm/STUA.
Om Surfbukten
Surfbukten har på kort tid utvecklats till en av Östersunds stora besöksmål. Huvudattraktionen är en wakeboardanläggning som drivs på el för vattenskidor- eller wakeboardåkning. I somras invigdes badbrygga med hopptorn och här finns också finns stand up paddleboards, longboards, skateramp, slackline, surfkojor, beachvolley med mera. Varje vecka anordnas olika aktiviteter som till exempel yogapass, konserter och event.