Svanen, som har funnits i 35 år och är en välkänd miljömärkning med högt förtroende, har utvecklat förslag till krav för Svanenmärkta event. Dessa krav omfattar områden som energi- och vattenförbrukning, cateringtjänster, transporter, avfallshantering och socialt ansvar. Den gedigna processen för att ta fram kraven har inneburit såväl insamling av kunskap som dialog med olika intressenter i alla nordiska länder.
”Vi har mött ett stort gensvar från branschen, vilket är mycket glädjande. Det finns ett behov av en oberoende miljömärkning, som utifrån ett livscykelperspektiv utvecklar strikta krav och kontrollerar dem. En annan faktor är att Svanenmärkning ger konkurrensfördelar, det visar till exempel framgången i en närliggande bransch – Svanenmärkta hotell. Så vi ser fram emot mycket bra feedback på vårt remissförslag,” säger Kristoffer Lawner, produktspecialist för Svanenmärkta event i Sverige.
Svanens krav erbjuder ett konkret verktyg för att organisera evenemang som tar hänsyn till miljön och sociala frågor. Svanen är också ett trovärdigt sätt att kommunicera utmärkt miljöprestanda, som går i linje med EU:s nya strängare regler mot greenwashing. Det ska vara enkelt att välja de miljömässigt bästa eventen och skapa en mer rättvis konkurrens för de företag som är bäst i klassen.
Nu bjuder Svanen in branschen att tycka till om de föreslagna kraven. Sista datum för remissvar är 23 mars 2025. För den som vill veta mer om kraven hålls ett webbinarium den 14 februari kl. 9–9.45 via Teams. Anmälan hittar du här.
Kriterierna för Svanenmärkta event förväntas vara klara i juni 2025. Efter det kommer det att vara möjligt att ansöka om Svanenmärket för evenemang.