9 av 10 svenska marknadschefer anser att möten och events är viktiga – de stärker relationen till befintliga kunder, gynnar varumärkesarbete och försäljning. Dock tar de för mycket tid i anspråk och möjlighet till dialog med deltagarna i realtid saknas.
MeetApp, en svensk utvecklare av mobila plattformar för evenemang och möten, har pratat med 60 marknadschefer i Sverige inom privat och offentlig sektor, om deras arbete kring publika events och större interna möten – varför de anordnar dem samt om de känner att det ger önskat resultat.
– Vi skickade enkäter till ett hundratal marknadschefer som vi har i vår egen databas. När 60 personer svarat hade vi ett underlag att arbeta med. Det är första gången vi gör en sådan typ av undersökning, och vår ambition är att genomföra fler undersökningar, säger Mats Bäcklund, vd, MeetApp AB.
Enkäten visar att svenska marknadschefer tycker att den främsta anledningen till att de anordnar events och möten, är för att det stärker relationen med befintliga kunder samt för att informera och nätverka. Syftet är i slutändan att det ska driva försäljning och för att det gynnar varumärket.
– Dels bekräftade undersökningen att marknadschefer tycker att möten är viktiga och att budgetarna ökar för möten och events, dels ser man att det finns förbättringar att göra när det gäller möten. Några av de punkter som flest marknadschefer tycker borde förbättras när det gäller möten, är att ha tydligare mål för möten och att ha ökad delaktighet och interaktivitet från deltagarna, säger Mats Bäcklund.
Förberedelser kring events och möten tar för mycket tid
De främsta nackdelarna med att anordna events och möten uppges vara att förberedelserna tar för mycket tid i anspråk. Ett vanligt problem är att deltagare bokar, men sedan inte kommer på eventet, samt att det är svårt att utvärdera eventet i efterhand. På frågan vad det värsta de själva varit med om under ett event svarade marknadscheferna att det är när det kommit alldeles för få deltagare och när tekniken inte har fungerat alls. Dålig mat, att folk har gått mitt under pågående event och att ingen lyssnat omnämns också som dåliga erfarenheter och risker med möten och events.
Dialog med publiken i realtid
En överväldigande majoritet av marknadscheferna skulle önska att de kunde föra en dialog med hela publiken i realtid under eventet, för att få allas åsikter i paneldiskussioner och med hjälp av en mentometer. Endast ett fåtal marknadschefer gör det i dagsläget.
Var tredje marknadschef uppger att deras budget för events och möten har ökat mycket eller ökat något i år, jämfört med föregående år. Mer än hälften av marknadscheferna säger att de har lika stor budget för events och möten i år som föregående år. Endast ett fåtal säger att budgeten har minskat något eller minskat mycket i år.
Varför tror du att budgetarna ökar?
– Jag skulle tro att det beror på att det är ett kraftfullt sätt att nå ut till både kunder och medarbetare. Man ser att det ger större effekt per krona än att exempelvis annonsera eller ha ett icke fysiskt möte, berättar Mats Bäcklund.