För att utveckla mötesindustrin i Sverige och höja statusen på jobb inom branschen, startar Svenska Möten en egen akademi.
Svenska Möten har redan certifierat över 100 mötesrådgivare. Nu breddas utbudet till att spänna över en mångfald av utbildningar inom områden som ledarskap, marknadsföring, service, hållbarhet, säkerhet, revenue management, inköp och kommer att ha en inriktning mot business-to-business.
Att behålla befintlig och attrahera ny personal är en av mötesbranschens största utmaningar. Många unga ser inte arbete inom besöksnäringen som en långsiktig karriärsmöjlighet, utan som ett tillfälligt steg på vägen mot en karriär i en annan bransch.
Ett sätt att säkra att kompetensen stannar inom näringen
Ett sätt att säkra att kompetensen stannar inom näringen är att utbilda personalen för att därigenom bli attraktivare arbetsgivare och höja statusen på jobb inom branschen.
– Snart har vi utbildat 150 medarbetare på Svenska Mötens medlemsanläggningar inom mötesrådgivning. Med den succén i ryggen, skapar vi nu en egen akademi för att hjälpa våra medlemmar utveckla sin personal och höja statusen på branschen säger, Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten.