Aftonbladet lanserar nu ett digitalt Almedalen
Fokus ska ligga på det som ursprungligen var tanken med veckan: politiken och sakfrågorna. “Stora delar av det politiska samtalet har tystnat under coronapandemin, nu tar vi initiativ för att lyfta det under en vecka som redan är tätt förknippad med politik”, säger Karin Schmidt, redaktionschef för Aftonbladet.
Aftonbladet bjuder nu in alla riksdagspartier till en öppen dialog med stora delar av det svenska folket: våra läsare och användare. Under en sommarvecka i slutet av juni och början av juli sätts politiken och de stora samhällsfrågorna i centrum. Tillsammans med partierna och läsarna bereder vi plats för en digital politikvecka i Almedalens anda.
– Almedalsveckan är världsberömd som ett demokratiskt projekt, men är nu inställd. Stora delar av det politiska samtalet har tystnat under coronapandemin, nu tar vi initiativ för att lyfta det under en vecka som redan är tätt förknippad med politik. Några rosémingel blir det dock inte, här är det politiken och sakfrågorna som påverkar oss alla som står i centrum, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Måndagen den 29 juni drar Aftonbladets politikvecka igång.
Digitala Almedalen c/o Boinstitutet
När Almedalsveckan ställs in försvinner en viktig mötesplats för samtal mellan samhällsaktörer, politiker och medborgare, det menar Boinstitutet som tillsammans med BoKlok därför arrangerar en digital almedalsvecka om bostadsfrågan, ett initiativ som redan fått stort gensvar i bostadsbranschen. Nu hoppas Boinstitutet att fler branscher följer deras initiativ.
– Att göra Almedalen tillgängligt digitalt gör att fler kan delta oavsett plånbok och var man befinner sig i landet. Vi hoppas att fler branscher gör som oss, säger Moa Andersson, verksamhetsledare för Boinstitutet och initiativtagare till Digitala Almedalen c/o Boinstitutet.
Digitala Almedalen c/o Boinstitutet är tänkt att fungera som en vanlig Almedalsvecka så långt det är möjligt. Istället för att träffas fysisk kommer Digitala Almedalen webbsända samtal med koppling till boende och bostadsbyggande non stop under dagtid den 29 juni, 30 juni och 1 juli. För att skapa personliga möten ordnas digitala mingel med hjälp av videokonferensverktyg.
– Intresset för att arrangera aktiviteter hos oss är glädjande nog stort, säger Moa Andersson.
– Vi upplever att människor och organisationer snabbt anpassat sig till de nya förutsättningarna coronapandemin för med sig. Att ta del av seminarier och träffas online behöver inte vara sämre än att träffas IRL, det kan tvärtom få oss att se fördelarna med digitala möten, säger Moa Andersson.
– Bland de intresseansökningar som inkommit finns flera av bostadssektorns mest tongivande aktörer blandat med mindre organisationer. Vårt mål är att skapa en bra mix av olika röster och perspektiv på bostadsfrågan, säger Moa Andersson.
Konsten att lyckas med ett digitalt möte
Till sin hjälp har Boinstitutet digitala kommunikationsbyrån Fröjd, som riggar filmstudion och ser till att all teknik fungerar som den ska. Producent för webbsändningen är Paulina Modlitba, som är expert på digitala möten.
– Det viktigaste jag har lärt mig med åren är att digitala event är så mycket mer än bara ”vanliga event fast i digital form”. De är mer som livesändning i TV; lite Mello. Jag har börjat följa e-sportsändningar och event på plattformen Twitch för att bättre förstå hur man lyckas skapa engagerande och interaktiva digitala event som ”går genom rutan” och inte blir långtråkiga. Mycket handlar om att blanda olika format och förstå att koncentrationsförmågan framför en skärm är kortare. Jag älskar att involvera social medie/chat-moderatorer för att involvera publiken i upplevelsen på ett bra sätt. Ljud- och bildkvalitet är dessutom väldigt viktigt – lägg en stor del av sändningsbudgeten på det, säger Paulina Modlitba, senior konsult inom innovation och affärsutveckling samt producent för Digitala Almedalen.
Digitalt teknik gör att alla som vill kan delta
Almedalsveckan, som arrangerats i Visby sedan 1968, har kritiserats för att inte vara tillräckligt inkluderande. Den kritiken hoppas Digitala Almedalen c/o Boinstitutet råda bot på då den är just digital, vilket möjliggör deltagande oavsett plånbok och var i landet deltagarna befinner sig.
– Förhoppningsvis kommer Digitala Almedalen engagera människor som inte brukar ta sig till Almedalsveckan, men framförallt vill vi hålla liv i det bostadspolitiska samtalet. Det får inte avbrytas för att delar av samhället försatts i karantän, säger Moa Andersson.
Bostadspolitiska samtalet viktigare än någonsin
Enligt en rapport som Boinstitutet publicerade i mars kan coronapandemin få långtgående negativa konsekvenser för bostadsmarknaden, bostadsbyggandet och hushållens ekonomi, där många kan få svårt att klara sina boendekostnader.
– Det offentliga samtalet om bostadsfrågor är kanske viktigare nu än någonsin när vi står inför politiska beslut som kommer påverka samhället under lång tid framöver, säger Moa Andersson.
Elmiadalen visar vägen framåt
När Almedalsveckan har skjutits upp till nästa år på grund av coronaviruset försvinner en viktig arena och mötesplats. Samtidigt har behovet av kunskapsutbyte kanske aldrig varit större.
– När landskapet kastas om behövs nya verktyg för att ta ut riktningen framåt, säger Marcus Lindmark, VD för DreamHack, en av medaktörerna bakom satsningen.
Den 29 juni till den 1 juli samverkar en rad aktörer för att skapa den digitala mötesplatsen Elmiadalen på Elmias mässområde i Jönköping. Syftet är att möjliggöra erfarenhetsutbyte och tillvarata den innovationskraft som finns i Sverige i kölvattnet av Covid-19 pandemin. Mötesplatsen kommer också att utgöra en viktig språngbräda till Almedalsveckan sommaren 2021.
– Med myndigheternas direktiv om social distansering kommer vi använda den flexibilitet vi byggt upp och kunna erbjuda allt från en helt digital mötesplats till att öppna upp fysiska mötesplatser i mässhallar eller på vårt vackra utomhusområde, säger Lotta Frenssen, VD för Elmia AB.
Digitalisering och hållbarhet har diskuterats länge och tekniska lösningar har kontinuerligt utvecklats, men Coronaviruset har tvingat många att skapa nya beteendemönster och nyttja teknikens möjligheter. Även om drivkraften att mötas fysiskt är stark har många de senaste veckorna fått uppleva det positiva med att också kunna mötas digitalt.
Att DreamHack huserat på Elmia sedan 2001 har bidragit till att lyfta den kapacitet och flexibilitet som finns för att genomföra tekniskt avancerade evenemang.
– Det känns jättekul att kunna bidra till att hjälpa mötesbranschen i Sverige möta framtiden, säger Marcus Lindmark, VD för DreamHack.
Region Jönköping har genom åren medverkat under Almedalsveckan i syfte att driva opinion i frågor som är angelägna för länet, föra tvärsektoriella dialoger och bidra i samhällsdebatten vilket lett till nya kontakter och utbyte av erfarenheter som resulterat i en utveckling av näringsliv, vård och omsorg.
– Det är viktigt med breda och öppna forum för samhällsdialog och arenor där vi kan driva opinion och föra samtal om frågor som är av strategisk betydelse för vårt län. En digital mötesplats som möjliggör detta samtal även i en situation där det fysiska mötet inte är möjligt samtidigt som behovet är större än någonsin, kan öppna nya vägar för samhällsdebatt och utvecklingsdialog, säger Kristina Athlei, utvecklingsdirektör Region Jönköping.
Elmiadalen har också ett hållbarhetsfokus och bidrar till de globala målen. Allt eventuellt överskott går till att stödja Världens Barn med projekt som ger utsatta barn tillgång till hälsovård, skolgång och en tryggare tillvaro – något som är mer angeläget än någonsin i spåren av virusutbrottet.
– Med den pågående pandemin ser vi att många redan utsatta barn kommer sättas i en omöjlig situation. Vi står inför en katastrof där varje insats och varje bidrag gör skillnad och är mycket glada att Elmiadalen stödjer årets kampanj, säger Malin Duintjer, Generalsekreterare Riksinsamlingen för Världens Barn.
Behovet av erfarenhetsutbyte och innovation är större än någonsin, både för riks-, regional- och kommunalpolitik, företagande och näringsliv samt organisationer och föreningar.
– En aktiv dialog med kommuner, regioner, företag och organisationer är ett viktigt fundament för Samhällsbyggnadsbolaget, SBB. Vi är glada över att bidra med erfarenheter och kontaktnät för att skapa ett så mångfacetterat Elmiadalen som bara möjligt. Att allt ekonomiskt överskott dessutom går till Världens Barn gjorde beslutet enkelt för oss säger, Ilija Batljan, VD Samhällsbyggnadsbolaget, SBB.
Programmet för Elmiadalen kommer att lyfta teman som:
– Vad är viktigast – inhemsk försörjning eller internationell samverkan?
– Hur får vi mer med mindre resurser – hälsa, vård och omsorg?
– Lever vi nu som vi lär – hållbarhet och digitalisering?
Fler presumtiva partners kommer de närmaste dagarna kontaktas av projektteamet. Intresset är stort från ytterligare aktörer som vill vara med och knytas till projektet.
– Allt eventuellt överskott från projektet går oavkortat till insamlingen och Elmiadalen deltar aktivt genom att skapa insamlingsaktiviteter, säger Lotta Frenssen.
Information kring Elmiadalen uppdateras kontinuerligt på www.elmia.se/elmiadalen