eventeffect.se
Tre veckor kvar – bidra till undersökningen om Sveriges populäraste föreläsare!

Två veckor kvar – bidra till undersökningen om Sveriges populäraste föreläsare!

Hallå där...

Hundratals – eller snarare tusentals – personer har redan nominerat sina favoritföreläsare i Eventeffects årliga branschundersökning Topp 100: Sveriges populäraste föreläsare. Men det finns plats för fler röster – och vi vill hemskt gärna ha just din! Undersökningen stänger i slutet av juni, och datumet närmar sig snabbt.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strand Event & Möten
    • United Spaces
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • Winterviken
    • Ventla
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Voxo
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Trendspaning 2022 – Lyckas med dina digitala strategier

2022-01-26 | Krönika

Trendspaning 2022 – Lyckas med dina digitala strategier

Pixine Lyckner, Head of Communication på Koncept & Event, tar en titt i framtidskikaren och delar med sig av sina främsta tips för att lyckas med dina digitala satsningar under 2022.

Trendspaning 2022 – Lyckas med dina digitala strategier

”Jag har alltid älskat uttrycket ’nytt år nya möjligheter’. För det är så jag ser det, ett nytt år -carte blanche. En fantastisk möjlighet att lämna det gamla och att ta sig an nya utmaningar och nya målsättningar. Precis som att öppna en ny skrivbok med helt blanka blad, packa upp en ny dator utan minsta fingeravtryck, klippa av lapparna till en helt ny jacka eller att måla om väggarna i hemmet. Nytt. Nya möjligheter. Och inom digital marknadsföring är det mer aktuellt än någonsin att hela tiden tänka nytt, testa nytt och att ta reda på vad som är nästa, nya grej. I en tid där de sociala kanalerna har blivit mer självklara än papperspressen, där deepfake är vardagsmat och där headset med sladdar numera är retro – att faktiskt hålla i en telefonlur är antikt eller rent av förhistoriskt – gäller det att hela tiden lyssna” säger Pixine och listar vad du bör tänka på nedan. 

Social Listening – för att lyckas med dina digitala strategier krävs det att de grundar sig i information som du fått fram via social listening. Med dagens digitala landskap har du all möjlighet att vara där din målgrupp befinner sig och lyssna till dem. Vad säger dem om dig, om ditt erbjudande, vad saknar de, vad har de för utmaningar?

Varumärkets plats i det digitala landskapet

Det handlar inte längre bara om närvaro, statistik från de senaste åren visar sitt tydliga språk gällande de numera ytterst lättillgängliga erfarenheterna och recensionerna från andra konsumenter. Nio av tio kunder läser recensioner innan de köper en produkt (Trustpilot), 94 % av konsumenterna har undvikit ett företag på grund av en dålig recension och 62 % av kunderna är mer benägna att köpa en produkt efter att ha sett andra kunders foton och videor (Emarketer). 

 -Lyssna, besvara och visa delaktighet i såväl positiva som negativa åsikter kring ditt varumärke. 

Film – De som siade om att TikTok skulle ta världen med storm hade rätt. Den något röriga plattformen fick ett enormt genomslag mycket tack vare pandemin och det plötsliga behovet att göra saker ihop i karantän. Plattformen har numera över en miljard användare och är den snabbast växande kanalen.  I Sverige är Tiktok inte lika stort som i exempelvis USA där videokanalen når drygt 120 miljoner människor över 18 år, att jämföra med Instagram som har en reach på 130 miljoner människor över 18. Men även om svenskarnas användande av Tiktok fortfarande är relativt lågt bör man helt klart ha i åtanke att kanalen gav videon ett rejält uppsving. Studier visar på att 82% av innehållet i de sociala kanalerna kommer vara i videoformat kommande år så se till att implementera film och distribution för denna i din digitala markandsföringsportfölj för att nå ut under 2022.

Att tänka på när det kommer till film

Stående. Det må tyckas nymodernt och fel, men filmerna ska i stor utsträckning vara stående. Vi har sett det i Instagrams stories, i facebooks storyvariant och på Tiktok. Instagram har nu även lanserat Reels och ja, formatet är stående film. 

Ljudlöst. Den övervägande massan tittar fortfarande på dessa filmer utan ljud. Se därmed till att ha captions, subtitles och att få fram ditt budskap i text.

Kort. För att lyckas med film ska du både fånga uppmärksamheten på en microsekund och behålla den, men satsa på korta klipp och få fram ditt budskap tidigt, att titta länge ligger inte i användarnas natur. 

Kort och gott, för att lyckas med film i sociala kanaler, tänk: Vertikalt, kort och text!

Shoppingverktyg

Enkel konvertering med så få klick som möjligt.

Fler och fler kanaler öppnar upp för shopping direkt i plattformen och om du säljer en fysisk produkt gör du rätt i att ta vara på dessa möjligheter. Det är lätt att tappa en köpare och ju smidigare det är att klicka hem en vara, desto högre blir konverteringen. Undersökningar visar dessutom att konsumenter i åldersspannet 16-24 föredrar att utforska nya varumärken via de sociala kanalerna istället för att googla dem, vilket gör köp direkt i plattformen ännu viktigare. 

Årets Bubblare

Memes

De behöver inte vara snygga, de är definitivt inte nya, men välriktade memes går hem. Och träffar du riktigt rätt – genom att lyssna in ordentligt – kan de bli virala och sätta rejäl spin på varumärken. 

SoMe-post som valuta

Att micro- och nanofluencers kan få produkter och merchandise som betalning för att sprida ett varumärke är ingen nyhet. Men nu har postning i sociala medier som valuta sett dagens ljus. I Asien och USA har kunder (främst inom Food&Beverage) kunnat betala genom att posta innehåll från besöket i sina sociala kanaler. -Detta oavsett följarantal. Ett smart drag om man har en produkt med hög marginal och vill skapa snabb buzz. Egentligen smartare än sampling då det garanterar content och taggar. 

Av: Pixine Lyckner

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Gunnar Söderberg: Fem tips om hur du stärker upplevelsen av ett event

Varför ska du säga vad jag vill beställa?

En kund frågade mig en gång varför alla som pitchade började med att återberätta briefen. Jag vände frågan till min kontakt, som förklarade att deras erfarenhet var att det ofta blev fel annars. Fel därför att kunden trodde att de beställt ett typ av event och fick något helt annat. Så var det tydligen i hela eventbranschen — och jag började fundera på hur många andra områden jag stött på där detta var lika uttalat. Varför skulle just event säljas med ett förmodande om att kunden inte vet vad den bokar? 

Gnäll, en kraft att räkna med

Olle Nyström: Gnäll, en kraft att räkna med

Det är lätt att tro att engagemang måste skapas från grunden. Men ofta handlar det om att frigöra och utnyttja det engagemang som redan finns. När en organisation står inför en ny strategi, är det avgörande att kanalisera den befintliga entusiasmen och frustrationerna för att driva förändring och skapa momentum.

Content är inte king, guld eller juveler

Content är inte king, guld eller juveler

Varumärken vill löpande driva sin storytelling, det gör man inte genom stora engångsinvesteringar. För att nå ut med sin kommunikation och även utveckla den för att hela tiden vara intressant måste den ske löpande, med nytt content, med en strategi och i format skapade för kontinuerligt användande. Content och kommunikation är varken kung, guld eller juveler. Det är en bread and butter, en räls eller en plattform som är helt nödvändig för varje varumärkes story.

Ewa Meurk – från tech-VD till hälsoingenjör

Ewa Meurk – från tech-VD till hälsoingenjör

Annons

Vad händer när en före detta IT-ledare bestämmer sig för att optimera den viktigaste tillgången vi har – vår egen kropp? Möt Ewa Meurk, Mindley Expert Spotlight för juni, som hjälper ledare att prestera smartare genom att förstå sin egen biokemi.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

300x250 studio puck

Tips

  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
  • 39 tips på aktiviteter som lyfter företagets sommarfest
  • Vässa ditt event med stöd av Talarföreningens checklista
  • Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform
Hur blir en eventapp till livskvalitet?

Hur blir en eventapp till livskvalitet?

Annons

En såg + brädor + skruvar = en bänk i trädgården = kaffe i solen tillsammans med familjen = livskvalitet.

Upphandlingar

  • Kungliga Tekniska högskolan söker eventpartner för akademiska högtider och VIP-besök
  • Kommun söker partner för framtidens eventkommunikation
  • Stockholms Konstnärliga Högskola söker scenteknisk expertis för omfattande campusprojekt
  • Kommun upphandlar el till evenemang
  • Kriminalvården söker mobil lösning för rekrytering och information: Upphandling av utställningstrailer

Eventarenan

Boka Magnus Helgesson – Föreläsaren som lyfter team, ledarskap och affärer

Boka Magnus Helgesson – Föreläsaren som lyfter team, ledarskap och affärer

Annons

Vill du ge ditt team en föreläsning som verkligen gör skillnad? Magnus Helgesson har inspirerat tusentals med sina insikter om ledarskap, team och attityd – och nu kan du boka honom till 20 % rabatt via Mindley.

Inspiration

Waxholms Hotell siktar på fest och event

Waxholms Hotell – skärgårdsklassikern satsar på fest, mat och möten året runt

Inspiration

Efter en totalrenovering och med nya ägare i spetsen har klassiska Waxholms Hotell vaknat till liv igen – med större fokus än någonsin på gastronomi, fest och event. Vi tog ett samtal med Stefan Stömberg, som berättar hur hotellet nu utvecklas i högt tempo.

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Inspiration

Med nyrenoverade mötesytor och en ambition att bli en arena för möten och event, öppnar Solvalla upp för nya möjligheter. Den 15 maj är det smygpremiär för de nyrenoverade lokalerna när Mötesbaren gästar anläggningen, vilket ger bokare och mötesproffs en första titt på den omvandlade arenan.

Från ridå till konferens – möjligheterna med event på teaterscenen

Lista: Sjutton teatrar som hyr ut sina lokaler

Inspiration

Att hålla konferensen, galan eller företagsfesten på en teater kan ge evenemanget en extra dos av magi. Runt om i Sverige hyr både anrika institutionsteatrar och mindre privatteatrar ut sina scenlokaler – unika miljöer med professionell teknik och service, men också detaljer och utmaningar att planera för.

Så gör du mötesdeltagare till medskapare: Teknik och metoder

Så gör du mötesdeltagare till medskapare: Teknik och metoder

Checklista

Vi navigerar mellan mötesformerna fysiska, digitala och hybrida format och oavsett format är det viktigare än någonsin att engagera deltagarna och göra dem till aktiva medskapare. Med rätt teknik och metodik kan du förvandla passiva åhörare till engagerade deltagare som bidrar med sina insikter och idéer.

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 14 bästa campingplatser 2025

Destination

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 7 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.

Billingehus inviger Bergasalen – Västsveriges nya destination för stora möten och magiska ögonblick

Billingehus inviger Bergasalen – Västsveriges nya destination för stora möten och magiska ögonblick

Inspiration

Med plats för upp till 750 deltagare, panoramautsikt över västgötaslätten och direktaccess för bilar in i lokalen, positionerar sig nyöppnade Bergasalen på Billingehus som en av Västsveriges mest kompletta mötesarenor.

Nytt boutiquehotell med spa öppnar i Jungfrusund på Ekerö

Nytt boutiquehotell öppnar på Ekerö – Season Hotel

Inspiration

I maj öppnar Season Hotel i Jungfrusund på Ekerö – ett familjeägt boutique spa-hotell inspirerat av Cape Cods avslappnade elegans och skandinavisk minimalism. Med bara 15 minuter till centrala Stockholm med ribb-båt, kombineras stilfull avkoppling med naturnära upplevelser, gastronomi och kultur. 

ETA och Brexit - London vinner ändå som MICE-destination

Lyckas med event i London trots ETA och Brexit

Eventtips

London är London – en helt fantastisk MICE-destination, trots Brexit och nya brittiska inreseregler som gäller från och med den 2 april 2025 och som innebär att svenska medborgare behöver ansöka om ETA (Electronic Travel Authorisation). Eventeffect har träffat Fiona Plumpton, Head of Convention Bureau Services på London & Partners. I över 21 år har hon arbetat för att positionera London som en destination. Ta del av hennes egna favoriter – och vår checklista med det du behöver ha koll på för ett lyckat event i Storbritannien.

Elite Hotel Frost öppnar 11 maj i Kiruna

Elite Hotel Frost öppnar 11 maj i Kiruna

Inspiration

Den 11 maj slår portarna upp till nya Elite Hotel Frost i Kiruna. Hotellet erbjuder 154 moderna rum, två förstklassiga restauranger, generösa konferensmöjligheter, en skybar med enastående vyer och ett spektakulärt Vana Spa, beläget på hotellets högsta våning.

Premiär för Inclusion Awards: Ny gala hyllar mångfald och inkludering på Berns

Premiär för Inclusion Awards: Ny gala hyllar mångfald och inkludering på Berns

Inspiration

Den 8 april sker första upplagan av Inclusion Awards. Galan, arrangerad av Jobbfestivalen med tema mångfald och inkludering, syftar till att hylla de som aktivt arbetar för ett mer inkluderande samhälle.​

Automatiskt utkast

I strålkastarljuset: Octanorm och Mässbolagets framgångsrika partnerskap

Annons

I vår fortsatta serie där vi lyfter fram våra partners, tar vi en närmare titt på samarbetet mellan Octanorm och Mässbolaget. Tillsammans skapar vi ett långsiktigt partnerskap som inte bara möter lokala behov utan även driver innovation och service till nya höjder globalt. Det är därför vi är stolta över att presentera Mässbolaget, ett samarbete som förstärker vårt engagemang för kundtillfredsställelse och hållbar utveckling. Låt oss utforska djupet och framgången i detta partnerskap, ledda av deras visionära VD, Daniel Karlsson.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Originalare inom Grafisk produktion till Workman Event
  • Produktionsledare till LIWLIG
  • Sales Manager – Fotografiska
  • Uppsala Konsert & Kongress söker marknadsförare för vår konferensverksamhet
  • Erfaren Client Manager till Liwlig
  • LIWLIG söker HR-generalist

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Aura skapar ny eventjätte – förvärvar Eventum

Aura skapar ny eventjätte – förvärvar Eventum

Affärer

Aura Group tar stort kliv genom att förvärva Eventum och samtidigt förena Eventum med redan etablerade byråer i gruppen som Creo och Wonderland, skapas nu en helt ny byrå med över 50 medarbetare, nästan 170 MSEK i omsättning.

Svanenmärkt premiär: Nordic Tourism Conference sätter ny standard för hållbara event i Norden

Svanenmärkt premiär: Nordic Tourism Conference sätter ny standard för hållbara event i Norden

Eventbyrå

För första gången i Norden har ett evenemang certifierats med Svanens nya märkning för hållbara event. Nordiska Ministerrådets Nordic Tourism Conference, som hölls den 4 juni på Kulturhuset i Stockholm, blev det banbrytande pilotprojektet. Bakom arrangemanget stod Visit Sweden tillsammans med Minnesota Communication.

Lotta Karlsvärd vd på Creative Meetings

AI-assistenter effektiviserar Creative Meetings – Proddy och Sälly tar plats i teamet

Eventbyrå

Eventbyrån Creative Meetings har tagit ett stort steg mot framtidens arbetsliv genom att införa två AI-assistenter från Zimply. De digitala kollegorna ”Proddy” och ”Sälly” hjälper teamen att spara tid, höja kvaliteten i leveranserna och förbättra arbetsmiljön – något som också lett till nöjdare kunder.

Mest läst

Branschfolk

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Branschfolk

Maria Alm, verksamhetschef på Karlstad CCC, har valts till ny ordförande i styrelsen för Nätverket Hållbar Besöksnäring. Med sin långa erfarenhet inom mötesindustrin och ett starkt engagemang för hållbar utveckling, kliver hon nu in i en ledarroll för att driva på omställningen av besöksnäringen i Sverige.

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Branschfolk

Systrarna, och tillika ägarna av Sabis, Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är nominerade till Företagarnas årliga och prestigefulla pris ”Årets Företagare 2025 i Stockholm stad”. Tre företagare är nominerade och vinnarna kommer att koras på Företagarnas Vinnarlunch den 6 maj i Stockholm.

Marknadschefer:

Framgångsrika marknadschefer och andra ledare som utser de vassaste inom marknadsföring

Branschfolk

Hela listan med maknadschefer och andra ledare som är med i juryn som utser de vassaste inom marknadsföring och kommunikation 2025.

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Aktuellt

Fem starka profiler och brinnande eldsjälar stod som nominerade till eventbranschens äldsta individuella pris ”Narren: Stora Eventpriset”. Igår, under festliga former, korades vinnaren under den pågående Möten&Event-mässan i Kista. Eventeffect var på plats och fick en exklusiv intervju med den chockade men glada vinnaren som gått från eventarrangör till samhällsaktör!

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Niclas Rahm, en av de fem nominerade.

Möt Viking Grandin

Möt Viking Grandin: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Viking Grandin, en av de fem nominerade.

Folk i karriären

JobbFestivalen rekryterar Annie Grönblad som Partner & kundrelationsansvarig

JobbFestivalen rekryterar Annie Grönblad som Partner & kundrelationsansvarig

På nytt jobb

JobbFestivalen förstärker sitt team genom att anställa Annie Grönblad, en erfaren HR‑ och hållbarhetsprofil, som ny Partner‑ och kundrelationsansvarig. Med ett brinnande engagemang för mångfald och inkludering ska hon bidra till att skapa bättre matchning och öppna dörrar dit många inte når idag.

Ny marknadschef ska stärka Granö Beckasin som internationell destination

Ny marknadschef ska stärka Granö Beckasin som internationell destination

På nytt jobb

Granö Beckasin stärker sin position som hållbar besöksdestination genom att tillsätta Helena Ahlgren som ny marknads- och försäljningschef. Med lång erfarenhet av strategisk kommunikation och varumärkesutveckling ska hon leda företagets satsningar mot nya målgrupper och internationella gäster.

Mats Hedenström ny verksamhetschef och VD för Marathongruppen

Mats Hedenström ny verksamhetschef och VD för Marathongruppen

På nytt jobb

Styrelsen för Marathongruppen har utsett Mats Hedenström till ny verksamhetschef och VD. Han efterträder David Fridell som går vidare till en roll som generalsekreterare för Svenska Friidrottsförbundet.

Gästskribenter

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Så mår mötesindustrin just nu – inblick från IMEX

Så mår mötesindustrin just nu – inblick från IMEX

Gästskribent

Under IMEX Frankfurt 2025 var tonen tydlig i de större trendspaningarna: Mötes- och eventbranschen i EMEA står inför både förändring och osäkerhet. Mellan ekonomiska utmaningar, teknologisk utveckling och geopolitisk oro är branschens aktörer försiktigt optimistiska – men framtiden kräver kreativitet, anpassningsförmåga och ett förnyat fokus på mänskliga möten.

Martin Lagerkrantz : De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Martin Lagerkrantz: De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Gästskribent

2025 markerar ett skifte i hur företag ser på sina event. De är inte längre ett sidospår i marknadsplanen – utan en strategisk hörnsten i affärsutvecklingen. Nya krav från deltagare, teknisk utveckling och skärpta regelverk formar en bransch i förändring.

Christoffer Ramfors: Därför ska du inte stryka events ur budgeten — trots lågkonjunktur

Christoffer Ramfors: Därför ska du inte stryka events ur budgeten — trots lågkonjunktur

Gästskribent

När tiderna blir tuffa och lågkonjunkturen knackar på dörren, är det ofta marknads- och eventbudgetar som står först på tur för nedskärningar. Det kan kännas logiskt, events är ju trots allt inte “livsnödvändiga” — eller?

Mellan minnet och känslan finns kraften

Mellan minnet och känslan finns kraften

Gästskribent

Vi minns inte det mesta vi hör eller ser. Men vi minns hur det fick oss att känna. Just där, i mötet mellan upplevelse och emotion, ligger kommunikationens kanske mest förbisedda potential. Ändå behandlas den ofta som en kul extragrej vid sidan av. Det är ett misstag vi inte har råd med.

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

Gästskribent

Under mina år som både ledare och kommunikatör har jag gång på gång sett kraften i riktigt bra bilder. Oavsett om det handlar om porträtt, verksamhetsbilder eller ögonblicksbilder från ett event eller en teamaktivitet – så kan rätt bild verkligen fånga magin när människor interagerar. Därför tog jag ett samtal med fotografen Jenny Unnegård, som med över 25 års erfarenhet av både fotografering och kommunikation har sett branschen utvecklas från alla håll.

Gunnar Söderberg: Fem tips om hur du stärker upplevelsen av ett event

Hur rollspel gör saker kul

Gästskribent

Har en kompis som hatar rollspel. Hon undviker hellre en utbildning än råkar ut för ett rollspel. Nyfiket har jag frågat, är det spelet eller hur det är upplagt? Det är intressant för mig som tar stor prestige i att designa sånt och göra det med en bra pedagogisk grund och gedigen speldesign. Men det är faktorn att ta en roll.

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra?

Gästskribent

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion.

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Case

Svedea genomförde i september 2024 en mycket lyckad kickoff på Södra Berget i Sundsvall för sina 240 medarbetare. Vår gästskribent Annsi Krol berättar här om hur det lyckade event genomfördes.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Gästskribent

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Det är inte räckvidden som räknas – det är vad som känns

Det är inte räckvidden som räknas – det är vad som känns

Gästskribent

I Norden har vi en radar för det fejkade. Vi ser rakt igenom tomma löften och kampanjer som bara försöker låta stora. Vi värdesätter det äkta, det ärliga, det som verkligen träffar oss och känns. Och just där, i det där som “känns”, bor svaret på vad som krävs för att skapa relevans idag: att förstå kultur på riktigt.

Ny identitet för SES, Sponsrings & Eventsverige

När fönstret öppnas – om att våga kliva igenom

Gästskribent

Sponsrings- och eventbranschen i Sverige står inför ett unikt läge, ett ”window of opportunity” som kan förändra spelplanen för lång tid framöver, skriver Cecilia Perlind, VD SES i denna krönika.

Ewa Meurk – från tech-VD till hälsoingenjör

Ewa Meurk – från tech-VD till hälsoingenjör

Annons

Vad händer när en före detta IT-ledare bestämmer sig för att optimera den viktigaste tillgången vi har – vår egen kropp? Möt Ewa Meurk, Mindley Expert Spotlight för juni, som hjälper ledare att prestera smartare genom att förstå sin egen biokemi.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com