Dofters effekt på oss är väldigt underskattade, för att uttrycka det milt. Det finns inget annat sinne som påverkar oss så omedelbart. Detta eftersom luktcentrum är så nära sammankopplat med hippocampus, vårt minnescentrum, och även amygdala, vår känslohjärna.
Tänk på mäklarnas uppmaningar att baka bullar innan visningen av en lägenhet, så att väldoften av kanel sprids. De allra flesta av oss slungas direkt tillbaka till barndomen och positiva minnen framför ugnen och nybakade kanelbullar.
Positiva minnen som gör att lägenheten genast känns mer mysig och hemtrevlig, eftersom vi kopplar ihop den med positiva minnen. Och vi är cirka hundra gånger mer benägna att minnas något vi doftar än något vi hör eller ser. Det finns alltså all anledning att fundera över hur ditt event ska dofta.
Omedvetna dofter
Men det som fascinerar mig personligen allra mest är vilken effekt dofter har på oss när vi inte är medvetna om att de finns där. Vi kan alltså uppfatta dofter utan att vara medvetna om dem, och dessa påverkar vår sinnesstämning, positivt eller negativt, över alla kulturgränser.
Dofter som uppfattas som angenäma reducerar stress och får oss att vilja stanna längre, samtidigt som vi uppfattar platsen som större och ljusare. Nästan magiskt, eller hur?
Alla har vi ett sinne som är starkare utvecklat än de andra, säger exempelvis doktor Sally Augustin. För de flesta av oss i västvärlden är det synen, och vi stimuleras ju visuellt mer eller mindre konstant i vår del av världen. För andra är det ett annat sinne som är starkast, till exempel doftsinnet.
Dofter på event
På ett event vill vi naturligtvis designa miljön så att vi påverkar besökarna på så många olika positiva sätt som möjligt, på samma sätt som jag beskrev i min tidigare artikel om ljud, så hur bör man tänka när det gäller dofter?
Forskningen visar att dofter är bäst när de inte är för starka, helst ska vi inte känna av dem utan bara ha dem där diskret i bakgrunden. Börjar besökarna kommentera doften är den för stark.
Avslappnande eller energifyllt
Dofter som har en avslappnande inverkan på oss är exempelvis hyacint, vanilj och ylang-ylang, och till dofter som höjer energinivån hör grapefrukt, eukalyptus och pepparmint.
Vi verkar också reagera särskilt positivt på dofter som vi förknippar med renhet, alltså de dofter som används i rengöringsprodukter i vår kultur. Är man rädd för att en viss doft kan framkalla allergier, finns det ofta syntetiska alternativ som inte är allergiframkallande.
Eftersom dofter är så starkt förknippade med minnen finns det också en poäng i att använda samma väldoft vid återkommande event. Det förstärker den positiva upplevelsen från första gången. Nästa gång vi upplever samma doft, jämför hjärnan den med tidigare minnen och rapporterar att det här är något positivt. Precis som mäklarnas kanelbulletrick.
Här två av mina favoriter på det här ämnet för dig som vill veta mer: Dr. Sally Augustin, Designology, Katarina Gospic: Neurodesign.
Av: Kristina Söderström,
grundare av eventföretaget Festen & Resten