Vilken är din verksamhets största nyhet 2019?
– Vår nya satsning, Inadra är en spännande nyhet. Tillsammans med Michael Westerberg, tidigare grundare av Delegia och mångårig techprofil i mötesindustrin, startade vi den nya digitala byrån Inadra. Målgruppen kommer primärt att vara mötesindustrin och vi kommer leverera både skräddarsydda digitala lösningar och arbeta med produkter som eventsystem. Ett suveränt komplement till vår verksamhet, säger Magnus Krabbe och fortsätter:
– I övrigt är det många roliga och inspirerande jobb både på vår hyresavdelning samt installationsavdelning som har bidragit till att vi fortsatt växa och stärka vår position. Vi har i år ökat med 10 procent i medarbetarantal och är nu 58 personer. Vi har även en ekonomisk tillväxt på cirka 10 procent, vilket vi är oerhört stolta och tacksamma för. Våra medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb, vilket så klart återspeglar sig i vår positionering.
Är det något projekt ni rustar inför 2020?
– Vi förbereder oss bland annat inför en spännande turné och ett stort internationellt möte med deltagare från hela världen. Det planeras också för ett omfattande branschmöte som kommer att genomföras under ett par veckor i Stockholms olika eventlokaler. Det känns alltid positivt att se fram emot ett nytt år med så många projekt säkrade redan nu, det är vi ödmjukt tacksamma för, säger Magnus Krabbe.
Vilka förväntningar har ni på 2020?
– Vi har såklart stora förväntningar på att satsningen med Inadra ska ta fart och utvecklas, men också på att vi ska fortsätta växa och ta mer marknadsandelar för uthyrnings- och installationsverksamheten, menar Magnus Krabbe och berättar vidare:
– Vi har under året bjudit in till dagsaktuella kunskapsseminarier i syfte att utbilda våra kunder i den spetskompetens som våra tekniker och leverantörer besitter. 2019 har vi kunnat erbjuda och genomföra dessa vid fyra tillfällen på våra kontor i Stockholm och Malmö, men tanken är att vi ska utöka till ytterligare två tillfällen. I och med att företagets alla anställda nu genomgått en omfattande tvådagars miljöutbildning under hösten, vill vi utveckla och bistå våra kunder än mer ur miljöperspektiv.
Vilka är de främsta trenderna inom din del av branschen?
– Vi ser att uthyrning av LED ökar inte bara i syfte att visa bild utan även som dekor. Trenden går från dekorelement i form av blommor till att ersättas med teknikdetaljer. Till många av våra kunder inom konferensanläggningar har vi sålt och installerat stora LED-skärmar, säger Magnus Krabbe och fortsätter:
– En annan del som blivit stor är möten med många som deltar via videouppkoppling, vi har haft möten med flera hundra deltagare som befinner sig på annan ort än själva huvuddelen, dessa deltagare är också aktiva i mötet på olika sätt med hjälp av appar i smartphones. För många kunder är det viktigt att kunna hålla stora samlingar med ett så begränsat resande som möjligt.
– En nygammal trend är att vi hyr ut vår tolkutrustning till det vi kallar ”tysta möten”, med hjälp av IR-sändare och mottagare med hörlurar kan man lyssna på olika talare i samma rum, och med Sveriges största lager av tolkutrustning kan vi klara en publik på cirka 2000 personer. Vi märker också att efterfrågan på kreativljussättning i offentligmiljö fullständigt har exploderat med projekt som Mall of Scandinavia, Göteborgs Centralstation och Lights in Alingsås, avslutar Magnus Krabbe.
Av: Magnus Krabbe,
försäljningschef på Informationsteknik