Hallå där… Victor Träff vd för Eventeffect Nordic AB, som nu drar igång en ny Award med syfte att lyfta rollen eventchef.
”Nu mer än någonsin måste vi i branschen hjälpas åt för att hitta och lyfta personer bland köparna som är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika”
Kan du beskriva projektet Årets Eventchef i en hisspitch?
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar framgångsrikt och professionellt utifrån ett antal ledord som kommer att fastställas av utmärkelsens jury. Vi kommer har ett öppet nomineringsförfarande på Eventeffect.se, där byråmedarbetare, branschfolk och kollegor kan nominera kandidater i ett öppet formulär. Av alla nominerade väljs toppkandidater ut utifrån ledorden av oss på Eventeffect och därefter koras en vinnare inom varje kategori av en jury bestående av ett tiotal personer som alla har en gedigen erfarenhet från branschen.
Varför startar ni utmärkelsen?
Nu mer än någonsin måste vi i branschen hjälpas åt för att hitta och lyfta personer som är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika i köparledet. Eventeffect som oberoendemedia och en kugge i event- och mötesbranschen är en naturlig avsändare för den här typen av utmärkelse. Jag vill också vara tydlig med att det inte finns några avgifter i samband med priset. Ända sedan jag och Sven-Erik Remmare startade Eventeffect har vi haft målsättningen att hjälpa köparna i sina yrkesroller och också att lyfta branschen. Det som händer just nu är förödande för alla inblandade och vi vill därför göra allt för att hjälpa till.
Hur kom ni på idén med priset Årets Eventchef ?
De flesta av våra ideér föds under möten som vi har med folk från branschen. Denna gången var det ett möte med Patrick Walldén på Bangagency i mitten på förra året som satte igång satsningen.
Patrick berättade då att han några år tidigare arrangerat en utmärkelse för årets eventköpare. Det fröet som då såddes blir nu verklighet genom att vi lanserar Årets Eventchef. Att valet föll på att namnge utmärkelsen till just Årets Eventchef, är för att vi tycker ordet fungerar bra som ett samlingsnamn för alla som ansvarar och driver event och större möten på köparsidan av branschen.
Kommer det finnas flera vinnare?
Ja vi kommer att ha flera kategorier och det är totalt tre vinnare som ska utses:
- Årets Eventchef B2B
- Årets Eventchef B2C
- Årets Eventchef B2G
Hur ser tidplanen ut för projektet?
Nästa steg är arbetet med att göra klart vilka personer som kommer sitta med i årets jury, dessa kommer sedan att presenteras på eventeffect.se med start nästa tisdag den 5 maj.
Juryn kommer bestå av personer från olika företag och som sitter på olika befattningar, hela branschen ska vara representerad. Juryarbetet kommer ledas av en ordförande, även denna från branschen. Eventeffect kommer att sköta allt administrativt och säkerställa oberoendet. Under juni månad öppnar vi upp för nomineringar och branschen har fram till sista oktober på sig att nominera sina kandidater. Vinnarna kommer att presenteras på Mötesbaren i slutet av november i centrala Stockholm.