Det är omöjligt att skriva en nyårskrönika i år utan att nämna en viss svensk tonåring, så jag gör det på en gång. 2019 kommer många med mig att minnas som året då vi till slut förstod att vi inte kunde ducka längre – alla måste vi göra vad vi kan för att bevara planeten åt kommande generationer.
Agenda 2030
På Svenska Möten har vi sedan länge ställt krav på våra medlemsanläggningar att vara Svanenmärkta, och bland mycket annat delar vi årligen ut pris till Årets Miljöinitiativ och är ISO-certifierade inom miljö och kvalitet.
Så för oss har utmaningen i år handlat om hur vi tillsammans med våra medlemmar ska arbeta mot FN:s globala mål i Agenda 2030.
Bye bye, slösmöten!
I december för två år sedan belyste vi genom vår årliga undersökning om svenskarnas möteskultur, problemet med ”slösmöten” och uppmanade Sveriges företag och organisationer till kamp.
Numera är ”slösmöten” ett vedertaget begrepp och i år har det som aldrig förr pratats om möten i media och på arbetsplatser runt om i landet. Och årets undersökning, vars resultat vi publicerar inom kort, visar att vi är på rätt väg!
Premiär för M-Mötesplatsen
Under 2019 har vi också satt konceptet för vårt nya initiativ M-Mötesplatsen, som har premiär i maj nästa år. Siktet är inställt på att skapa en helt ny, inspirerande och interaktiv mötesplats för alla oss som värnar om det personliga mötet.
Responsen som våra planer fått från våra medlemmar och partners har varit långt över förväntan, och det ska bli oerhört spännande att se hur kunderna och marknaden tar emot den i maj.
Inspiration
För att hämta inspiration till M, åkte vi till Kanada för ett studiebesök på konferensen C2 i Montréal på temat ”The future is upon us”.
På C2 är det du själv som skapar din upplevelse och vad du får ut av din tid där. Det starkaste intrycket därifrån som vi tog med oss hem till M, var hur gränsen suddades ut mellan viktig kunskap för jobbet, personlig utveckling och underhållning, det vill säga det som kallas festivalisering.
Trendspaning
Och just festivalisering är – i konkurrens med skogsbad och getyoga – ett av de största buzzorden och trenderna inom vår bransch just nu.
När gränserna mellan jobb och privatliv allt mer suddas ut, är konferenser som bara handlar om det yrkesmässiga och inte tilltalar oss som privatpersoner, snart ett minne blott.
Mötesåret 2020
På tröskeln till ett nytt decennium ser jag och mina kollegor på Svenska Möten fram emot ett nytt mötesår 2020. Hur kommer M-Mötesplatsen att tas emot av marknaden? Vilka nya trender får vi se? Hur arbetar vi tillsammans mot målen i Agenda 2030? Och inte minst, hur kommer konjunkturen att utvecklas och hur kommer en eventuell konjunktursvängning påverka oss? Oavsett vilket, kommer det ett bli ett spännande mötesår 2020!
Av: Bibi Rydbacken,
marknadschef Svenska Möten