”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”
Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Här berättar Key Dolk som är vd på mötesanläggningen om vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.
– För att få certifikatet gjordes först en självgranskning via SafeHotels CovidCleanverktyg. Därefter kom en inspektör från Safe Hotels ut till Bergendal för att granska våra rutiner på plats, berättar Key Dolk.
Lennart Paulsson: Jag har alltid flera backup-planer
För Eventeffect berättar Lennart Paulsson om den Stora Presentationsdagen 2020 och hans tankar kring att köra eventet på plats.
– 7A Odenplan är föredömliga på att säkra deltagarnas trygghet så att vi nu kan mötas i större format. Ökad städfrekvens, handsprit utplacerade och påminnelser om att tvätta händerna. Lokalerna vädras ur ofta och maten serveras på tallrik direkt vid bordet, berättar Lennart Paulsson och fortsätter:
– Dessutom har lokalen 7A Odenplan satt ett tak på 120 gäster i en lokal som tar 300. Och, för den som undrar, så länge en artist inte är huvudnumret på eventet går det bra med musik och kapellmästare på plats.
Icebug trotsar trenden – genomför Coronaanpassat tredagarslopp
På grund av pandemin ställdes i stort sett alla moyionslopp in. Icebug gick emot strömmen genom att arrangera en Coronaanpassad version av tredagarsloppet Icebug Xperience West Coast Trail.
– Mycket har redan sagt om det absurda i vilka sammanhang där 50–personers gränsen tillämpas. Det är förstås bra att det finns regler och riktlinjer. I vårt fall innebär det att man ser en 25–kilometerssträcka med start och målområde som en arena och då blir det svårt att genomföra ett lopp. Men vi gav oss den på att genomföra det, säger David Ekelund, vd på Icebug.
Talarföreningen: Avbokningar och alternativ i Coronakrisen
– Det finns flera olika strategier för att hantera situationen bäst och dessa beror på din ekonomiska situation, din kapacitet och möjlighet att använda nya metoder för till exempel digitala event och föreläsningar samt dina kunders behov, säger Nicholas Fernholm på Talarföreningen och fortsätter:
– Endast du kan veta vad som passar dig och dina kunder bäst så följande är input till dig som behöver inspiration kring frågor som blivit högt aktuella i dessa tider.
Nordic Choice Hotels börjar med munskydd för anställda
Nordic Choice Hotels fortsätter lansera trygghetsåtgärder för att minska smittspridningen av covid-19. Från och med nästa vecka införs obligatorisk användning av munskydd för hotellanställda som har direktkontakt med hotellgäster.
– Ända sedan coronautbrottets början så har vi infört åtgärder på våra hotell för att möta myndigheternas rekommendationer. Vi tar nu ytterligare ett steg i att öka tryggheten för våra gäster och anställda genom att införa munskydd för vår personal som är i direktkontakt med gästerna. De ska vara helt försäkrade om att vi gör allt vi kan för att deras vistelse hos oss ska vara trygg och säker, säger koncernchef Torgeir Silseth.
Eventyr under coronakrisen: ”Mod lönar sig!”
– Våra rekommendationer har initialt uteslutande handlat om att våga fortsätta engagera och kommunicera med sin målgrupp vare sig det gäller företagets anställda eller kunder, säger Niclas Rahm på Eventyr och fortsätter:
– Varumärken och företag har inte råd att pausa. Man kan inte pausa ett momentum, en position eller ett medarbetarengagemang. Det är en färskvara som måste upprätthållas på daglig basis. Året om. Annars blir man snabbt förbisprungen.