Där den digitala världen möter den fysiska världen gårutvecklingen som snabbast just nu. Enligt en undersökning gjord av Wunderman Thompson Juli 2021 visar att över 61% av oss ärberoende av den digitala världen för att klara av vår vardag. New trend report: Into the Metaverse.
Övergången till distansarbete gav företag anledning att börjaprioritera virtuella miljöer för sin kommunikation. Att sändaDigital TV blev det nya inom eventvärlden och vissa vågade sig till och med på att skapa sina egna avatarer och verkligen träffas i den digitala världen – med ABBA som det mest publika exemplet.
Visst har det varit enformigt och jobbigt med isoleringen och ändlösa teamsdagar. Men hur hade det blivit om inte teams, zoom, google hangout och meet etc hade existerat och varit så tillgängligt för alla generationer? Tänk om vi inte hade haft tekniken med oss?
Nu lanserar techföretag över hela världen nya produkter för att definiera och att ta ledning över hur framtidens möten mellan oss människor kommer att se ut. Självklart kommer vi att träffas IRL, men den digitala mötesvärlden har bara börjat. Begreppet metaverse kommer att finnas på allas läppar inom kort. Det ärplatsen där människa och teknik möter varandra. Det är därutvecklingen just nu sker som snabbast.
Slaget står om vilka som först skapar den bästa sammankopplade världen. Microsoft Mesh använder MR (mixed reality). Tanken bakom den nya plattform är att människor på olika fysiska platser kan samarbeta och arbeta i realtid med samma projekt via holografiska upplevelser på olika enheter. Introducing Microsoft Mesh | Here can be anywhere
Facebook å andra sidan satsar stort på VR. ”År 2030 kommer de nya generationerna av Oculus att tillåta användare att teleporterafrån en plats till en annan utan att flytta från soffan – inte bara förspel och underhållning, men också för arbete”, säger Mark Zuckerberg till The Informations podcast 411. Den 19 augusti introducerades Horizon Workrooms – en ”samarbetsupplevelse” som gör det möjligt för medarbetare att samarbeta, kommunicera och ansluta via VR. Idén är att upplevelsen ska kännas så personlig som möjligt oavsett var i världen befinner dig. Introducing Horizon Workrooms: Remote Collaboration Reimagined – About Facebook
För dem som inte är riktigt redo att omfamna VR eller MR finns det ett överflöd av nystartade företag som utnyttjar spelmekanik för att skapa virtuella arbetsplatser som främjar samarbete och kreativitet. Gather lanserades i maj 2020, Plattformen syftar till att göra ”virtuella interaktioner mer mänskliga”. Kumospace och gen Z startupen Branch fungerar på liknande sätt som Gather. Med fokus på att öka organiska interaktioner i virtuella rum som efterliknar fysiska miljöer, kan användarnas avatarer ströva runt och generera spontana stunder med varandra
Utvecklingen när det gäller större företagsevent är också kanske given, framförallt för företag som tar sitt hållbarhetsarbete på fullaste allvar. Vi kommer att se en större variation av digitala och fysiska möten framöver. Virtway erbjuder virtuella 3D-rum därmänniskor kan umgås och nätverka så nära ett IRL–event vi idag kan komma. Samma tjänster erbjuds idag av en rad andra techbolag.
Så hur ser ”metaverse”–resan ut på ditt företag och med dina vänner? Hur kan ni genom att kombinera det digitala och fysiska stärka era kund och medarbetarrelationer och koppla till era EVP:er och era CVP:er?
Hur säkrar ni upp att ni ligger i framkant när det gäller att skapa kollektiv intelligens och hur maximerar ni er innovationskraft. Förkom ihåg, detta kommer du behöva ha en plan för när du berättarvarför nästa generation ska arbeta hos just er. Och inte minst varför kunderna ska lägga sin tillit till att just ni kommer att hjälpadem att tillhöra toppen i sin bransch.
//Mårten Diktonius, Kommunikatonsstrateg på Eventyr