Tvingad utveckling är också utveckling och är ibland det vi behöver. Den där knuffen över kanten, steget över tröskeln. Nu är vi här.
Inom mötes och eventbranschen så har detta påverkat stort, många lider ekonomiskt med tomma orderböcker och går en osäker framtid till mötes. Det har skapats en digital panik där vi ser sändningar som något nytt och digital dialog och interaktion som något revolutionerande.
Strävan efter att konvertera de tidigare fysiska sammankomsterna med studiosändningar och möten i digitala plattformar. Det är väl klart att det fungerar som en bra kommunikationskanal, TV med dialog och interaktion kom väl igång på riktigt när Bingo Lotto startade sin första sändning 16 januari 1989 och resten är väl historia. Utvecklingen har såklart gått framåt och nya plattformar har utvecklat möjligheterna för oss att sitta hemma och titta på sändningar och delta i olika typer av dialog och interaktionsövningar på nätet.
Nu är det dags för nästa revolution, för många är den inte ny och knappast revolutionerande. Men det är sammanhanget förändrats och skapar revolutionerande möjligheter för oss.
Vi såg senast förra veckan hur 1a majtåget gjorde sin förflyttning, från det fysiska vimpelsvajande tåget på torget in i den virtuella världen Azreoth där spelet
Enligt utsago så blev det ett blodbad när Ung Vänster mötte MUF och andra politiska aktörer. Händelsen har såklart både fått ris och ros. En av de som höll i den röda fanan var Jonas Sjöstedt och Samuel Jonsson tillsammans med Douglas Thor höll i den blå.
Så nästa steg är att näringslivet på riktigt kliver in i den virtuella världen, de digitala sändningarna kommer att vara kvar men de virtuella bjuder in till något helt annat. Du skapar enkelt din Avatar som en spegling av dig själv, kliver in i den virtuella världen och går på seminarier, mässor, konserter, festivaler. Du träffar dina kollegor, kunder, leverantörer och pratar med den i realtid. Eller varför möts ni inte ute på gräsmattan och genomför ett virtuellt escaperoom eller bara hänger på en härligt kundpicknick.
Kort sagt, vi kan göra allt som vi kan i den fysiska världen förutom att känna och klämma på varandra.
Att mötas virtuellt kommer inte ersätta det fysiska mötet oss människor emellan, men det kommer att vara där vi ses emellavåra fysiska möten och när vi på riktigt ser över vår hållbarhetsstrategi och vill leva som vi lär, ekologiskt, ekonomiskt och socialt.
Vi på Eventyr är redan igång, just nu håller vi på att hjälpa flera medvetna kunder med att bygga och skapa deras virtuella sammanhang inför hösten och 2021.
Var så säkra, detta är bara början på något väldigt bra. För oss alla!
Mårten Diktonius
Content Director på Eventyr