Sedan Siri började jobba med influencer marketing 2016 har mycket hänt. Nya format och plattformar har uppkommit – men framförallt har nivån på marknadsföringen blivit högre och möjligheten att mäta resultat större.
– Idag finns väldigt mycket mer data att analysera, det går att mäta i princip allting. Dessutom är kvalitéten på det innehåll som produceras av influencers i många fall likvärdig med vad du kan vänta dig av ett produktionsbolag, du kan ofta använda samma material till olika typer av annonsering. Detta gör att det blivit allt mer motiverat för företag att testa influencer marketing, förklarar Siri.
Maximerar utfallet av marknadsaktiviteter
Siri upplever att kunderna kan betydligt mer om influencer marketing idag jämfört med för fem år sedan och att fler förstått värdet. I takt med utvecklingen har hon identifierat nya behov på marknaden och när möjligheten att starta upp Homages digitala avdelning dök upp var hon inte sen att tacka ja. Här skulle hon få chansen att hjälpa varumärken att maximera utfallet av sina marknadsaktiviteter.
– Jag hade drivit projekt med Homage tidigare och vi insåg redan då att vi kompletterade varandra bra. Många varumärken lägger stor budget och massor av tid på fysiska event men man vill oftast kunna nå ut till fler människor än de som har möjlighet att vara på plats. Om du adderar ett digitalt lager blir din publik så mycket större och här kan vi skapa ett helhetskoncept som förenar de två världarna, berättar Siri och fortsätter:
– Vi har även fått förverkliga en idé vi drömt om, nämligen att utveckla team internt hos kunder så att de kan skala upp sina aktiveringar inom influencer marketing. Istället för att de lägger ut hela uppdrag på en extern byrå kan vi utbilda dem och sätta upp processer som gör att de själva kan ta vid och driva långsiktiga kampanjer. Det här affärsområdet är vi ganska ensamma om idag.
Starkt genomslag för den digitala satsningen
Vad många saknar eller behöver hjälp med är en långsiktig strategi, menar Siri:
– Det är vanligt att underskatta vad man kan uppnå med influencer marketing. De som jobbar långsiktigt kan få helt fantastiskt genomslag men det gäller att förstå att man måste testa, utvärdera och förbättra dessa aktiveringar över tid, precis som med allt annat.
Timingen då hon blev partner och digitalt ansvarig på Homage kunde nog inte varit mer läglig. Det nya erbjudandet blev genast relevant när pandemin fick fler varumärken att satsa på den digitala marknadsföringen. Nu har det gått drygt ett år och att Siri befinner sig i sitt rätta element är tydligt.
– Det har gått över förväntan. Vi har byggt upp en fin kundbas, jobbat med stora projekt och breddat vårt erbjudande ytterligare genom att addera social media management. Jag har lärt mig otroligt mycket av det högpresterande teamet runt mig. Med våra olika erfarenheter kan vi skapa starka koncept tillsammans, säger Siri och avslutar:
– Bland det bästa jag vet är att se företag som varit skeptiska till influencer marketing ändra uppfattning när de får sina förväntningar överträffade på alla plan.