Shopping direkt i plattformen
Sociala medier har länge spelat en viktig roll i marknadsföring av webbshopar. Men för varje extra knapptryck som en konsument behöver göra riskerar man att förlora dem. Tack vare utvecklingen på våra social media-plattformar så har nu de nya shoppingverktygen möjliggjort att köpet kan ske utan att konsumenten behöver lämna plattformen.
Exempel på plattformar som redan tagit Social Commerce på allvar är Pintrest som utvecklat flera olika verktyg. Även Instagram shopping har gett webbshopparna stora möjligheter, och i USA har ”Checkout on Instagram” lanserats. I kina har vi kommit ännu längre, där nätshopping blivit en social aktivitet. Jobbar ni inom E-handel bör alltså sociala medier vara en del av er strategi för 2022.
Ja, du kommer behöva producera videos
Enligt en amerikansk studie kommer 82% av innehållet i våra sociala medier bestå av videos under 2022. Det snabba och lättillgängliga formatet har fått ett enormt uppsving under 2021, där TikTok stått för stor del av utvecklingen. Även Instagram har lanserat sin version, Reels, som tillsammans med deras äldre videofunktion IGTV och Stories erbjuder ett brett videoformatutbud.
Community framför konsumenter
Om du använder sociala medier rätt bör du minska ditt fokus på att kränga produkter och i stället fokusera på att skapa en ”vi-relation” med dina följare, dvs bygga en gemenskap kring varumärket. Genom ett välbyggt ”Community” uppnår du en mer hållbar, långsiktig och organisk tillväxt än via betalda annonser. I ditt ”Community” bör du involvera konsumenter som konsumerar, skriver recessioner och som rekommenderar. Du bör även involvera Influencers som kan bredda ditt ”Community” med sitt egna. Kreatörer, ambassadörer och anställda har även en given plats!
Social listening
Under 2022 bör du fokusera på att lyssna mer. På vad kan man ju undra. Svaret är ganska enkelt, du behöver ha koll på vad som sägs om ditt varumärke och dina produkter! Tack vare sociala medier har konsumenterna fått betydligt större makt och du som företagare behöver fokusera på dialog i stället för monolog. Samla data, analysera vad som sägs på de olika forumen, var, när, hur och av vem. Det finns flera praktiska verktyg att använda sig av!
Summa summarum, det viktigaste är att ni sätter mål och strategier och jobbar aktivt mot dem. Ha inte ambitionen att hänga med i alla trender, men våra tänka nytt. Kanske är 2022 året då sociala medier kommer bli er främsta inkomstgenerator!

//Sally Jönsson, digital strateg på Eventyr