Vi arbetar i den del av kommunikationsbranschen där vi alla, mer eller mindre, fokuserar på upplevelsen. Det yttrar sig på olika sätt. Vissa byråer är mer fokuserade på konsument medan andra riktar sig till företag. En del är starka digitalt och andra på event och möten, sponsring eller kanske PR.
Det som vi dock har gemensamt som Brand Experience-byråer, är att vi sätter människan och upplevelsen i centrum. Vi försöker beröra och förföra för att skapa förändring eller förädling av beteenden.
Många av oss tar avstamp från ambitionen att skapa engagemang, stolthet och tillhörighet. Och vet ni vad? Jag tror faktiskt, att vi gör skillnad på riktigt. Att det vi skapar gör att människor trivs bättre på sina arbetsplatser, att de blir mer inspirerade i sitt arbete, eller kanske bara vågar leva lite mer. Kanske är det ibland så, att någon också blir lite lyckligare. Det är inte kattskit direkt.
Känner varandra ytligt
De flesta av oss i branschen känner till varandra lite så där på ytan. Några kanske är gamla kollegor, andra har bara mötts halvstelt i en reception vid ett pitchtillfälle. Vissa följer varandra frenetiskt på sociala medier, men är extremt restriktiva med sina likes. Några av oss kanske också har, aningen krystat, deltagit i samma paneldebatt för att diskutera var branschen är på väg.
Eventbranschen utvecklas
Jag har själv inte stenkoll på hur alla arbetar och vad alla gör. Men vad jag har märkt de senaste åren, rent generellt, är att vi alla i branschen har blivit skarpare; gör mer gedigna insiktsarbeten, har djupare strategisk kunskap om varumärken, starkare kommunikationskoncept och att vi även blivit bättre på att mäta effekten av de lösningar och aktiveringar vi skapar.
Vi arbetar i en del av branschen som behövs och som faktiskt kan gör skillnad på riktigt. Och det är jag sjukt glad och stolt över.
Fet high five
Så tack alla där ute för att vi pushar varandra i rätt riktning och för att vi gör varandra lite bättre hela tiden. Nästa gång vi sitter där i paneldebatten eller möts lite stelt i receptionen så tycker jag att vi, istället för den försiktiga nicken och det pressade leendet, ger varandra en varm och fet high five!
Av: Daniel da Silva,
kreativ chef på Nine Yards