Genom ett nytt samarbete med dataleverantören Benchmarking Alliance får Svenska Möten som första aktör i Sverige tillgång till samlad data för möten och konferenser. Benchmarking Alliance är den ledande aktören i Norden för att mäta och jämföra nyckeltal för hotell- och konferensanläggningar.
Samarbetet kommer ha stor betydelse för mötesindustrins vidareutveckling
Huvudsyftet med avtalet är att förse Svenska Mötens 138 medlemsanläggningar med underlag för att fatta mer affärsmässiga beslut och intäktsoptimera möten och konferenser. En lika viktig del av samarbetet är att utveckla och utbilda anläggningarna till att utnyttja data för mer informerad prissättning.
Kommer samla all tillgänglig data för mötesindustrin
I och med samarbetet kommer Svenska Möten och Benchmarking Alliance dessutom samla all tillgänglig data för mötesindustrin, vilket helt saknas i Sverige i dag.
Avtalet med Benchmarking Alliance avser en utveckling av tjänsten Conference Trends som just nu utarbetas tillsammans med Svenska Mötens medlemmar. Utvecklingen av tjänsten syftar dels till att fånga upp samtliga intäkter kopplade till konferenser, dels till att hitta specifika nyckeltal för möten samt att kunna summera den totala intäkten förknippade med konferenser.
Vi frågar Jannis Norén Karas, medlemschef på Svenska Möten om framtidsplanerna:
Varför går ni in i ett samarbete med Benchmarking Alliance?
– Benchmarking Alliance är den ledande aktören i Norden för att mäta och jämföra nyckeltal för hotell- och konferensanläggningar. Vi på Svenska Möten representerar 138 mötesanläggningar i Sverige. Rent försäljningsmässigt står vi i dag för en ansenlig del av mötesindustrin. Det kändes som en perfekt matchning, säger Jannis och fortsätter:
– Eftersom samlad försäljningsdata för konferenser har varit efterfrågat länge, inte bara av våra medlemmar, utan hela mötesindustrin, tar vi nu vårt ansvar och tar tag i det helt enkelt.
Vad tror du händer när en privat aktör får en så stor fördel på marknaden?
– Det initiativ vi nu har tagit är väldigt efterlängtat av hela branschen, vi sätter en branschstandard som kommer gynna alla aktörer inom mötesindustrin.
Hur kommer era konkurrenter agera?
– Min förhoppning är att de kommer att jubla. Äntligen kommer det finnas korrekt försäljningsdata att jämföra sig med. Ju fler som hoppar på tåget desto mer utförliga och korrekta data kommer att finnas tillgänglig att jämföra sig med.
Kan det nya samarbetet vara positivt för marknaden?
– Ja, på anläggningsnivå kommer detta att understödja rätt prissättning och försäljningsstrategi utifrån den egna verksamheten, vilket i det längre perspektivet kommer att leda till fler lönsamma konferensanläggningar och en mer hållbar mötesindustri på alla plan, säger Jannis och fortsätter:
– Nu kommer vi äntligen kunna sätta ett värde på hur stor del av besöksnäringen som mötesindustrin faktiskt representerar.
Avtalet sträcker sig över tre år med start 2019.