Visibility Management består av alla saker du kan göra för att se till att andra vet vem du är och vad du är duktig på. Det är den osynliga mekanismen bakom alla moderna definitioner av framgång som inkluderar att du tjänar pengar på vad du gör.
Du hör det på jobbet i presentationer som ges av framgångsgurus inom försäljning, kändisar som marknadsför något som gör att de tjänar mer pengar, författare som pitchar sina böcker, forskare som kämpar för att få bidrag till sin forskning, filmstjärnor som marknadsför sin senaste storfilm m fl. Vissa är så duktiga på detta att vi kallar den ”Naturliga Self-Promotors”.
Enligt vår forskning har vikten av att göra sig synlig (Visibility Management) i syfte att promota något som man till slut tjänar pengar på blivit den åttonde vanan av mycket framgångsrika människor.
När det gäller att tjäna pengar är Visibility Management, där Self Promotion är en del av begreppet, det mest potenta beteendet. Syns du inte finns du inte. Att hantera din synlighet är intimt kopplat till Principen om Erkännande och Belöning som våra forskare pratar om i boken ”Utan Tvekan”, skriven av Dudley & Bryant. Boken belyser försäljningens psykologi och det vi kallar Kontakthinder; det där motståndet de flesta av oss känner för att ta plats, göra oss synliga så att andra människor lyssnar på oss.
Principen bakom ”Visibility Management” är rätt enkel i sig och ändå så svårt för många att genomföra. Först behöver du göra dina kompetenser synliga innan de kan bli erkända. För det andra måste de erkännas innan de kan bli belönade ekonomiskt. Som säljare får du fler order och mer i provision, som sångare säljer du fler av dina låtar, som kändis får du chansen till ett TV program till, som forskare donerar fler människor pengar till din forskning etc. Misslyckas du med att uppfylla denna princip, kan du bli kompetent, men erkännandet av din kompetens kommer att flöda mot någon som kan vara mindre förtjänt av belöningen men är mer synlig än du.
Tittar vi på vad jag kallade ovan Naturliga Self-Promotors kan vi bryta ned vad de gör i tre olika områden.
Position. De ser till att de alltid syns där strålkastarljuset tänds. Beroende på den målgrupp av människor som är viktiga för deras framgång ser de till att det är de är där målgruppen är och de är själva naturligtvis i rampljuset. Var och för vilka behöver du göra din kompetens synlig för att nå framgång?
Stil. De har alltid en stil som gör att man kommer ihåg dem. Har du en stil som gör att människor kommer ihåg dig? Kan du förstärka något hos dig så att det sticker ut på ett positivt sätt?
Repetition. De repeterar detta beteende om och om igen tills de når sitt mål. Hur många gånger behöver du repetera ovan för att få chansen att nå dina mål. Som säljare antal kundsamtal med rätt människor, som artist nå så många av befolkningen som är intresserade av det området där din konstnärliga kometens finns osv.
Om du är osynlig blir också din kompetens obemärkt. Det händer varje dag och det kan kosta dig mycket i livet.
Det motstånd många känner inom sig för att ta plats och göra sig synlig för alla de som är viktiga för dig och din framgång (hur du än definierar den) är inlärt och kan därför avläras.
Ytterligare en aspekt när det kommer till Self-Promotion är att den ska göras på ett etiskt sätt så du inte promotar, marknadsför eller säljer dig själv och din kompetens på andras bekostnad. Ska din Self-Promotion hålla över tid behöver den ske på ett etiskt försvarbart sätt.
Att ha en Visibility Plan för dig som person och det varumärke som är du bör vara lika vanligt som att företag har en marknadsplan. Hur kan annars andra få veta vad du kan bidra med?
Av: Christer B Jansson, CEO och Grundare av Confident Approach AB