Pandemin har fått oss att reflektera, kreera och innovera. Branschen har skapat nya typer av kommunikationsinsatser anpassade efter rådande situation. Vi har samarbetat på nya sätt och stöttat varandra i olika situationer. Och många av de lösningar som skapats är här för att stanna. Hela branschen har tagit ett stort kliv in i framtiden. Det är något som vi ska vara stolta över!
Men är det verkligen branschen som anpassat sig? Nja… ALLA har anpassat sig. Alltså var och en av oss. Du, jag, alla våra kunder, all personal och alla konsumenter. Vi har ändrat beteenden, tänkt nya tankar, känt nya känslor och fått nya drömmar. Och jag är säker på att det kommer påverka oss väldigt, väldigt mycket även i framtiden.
Just nu är det är många som längtar efter att mötas live igen. På arbetsplatsen, på gymmet, vid kaffemaskinen och självfallet på eventet. Hela branschen längtar, kunderna längtar. Ja, alla längtar.
Men längtar vi tillbaka? Jag är övertygad om att vi behöver längta efter någonting nytt. För framtidens fysiska event kommer inte se likadana ut som de en gång gjorde. Dagens livsstil eftersträvar effektivitet och vi tar till oss snabba medier. Poddlyssningar sker ofta på dubbel hastighet och vi konsumerar serier eller filmer 1,5 x hastigheten på Netflix. Vi lyssnar, tittar och tar till oss olika medier och plattformar simultant från flera devices samtidigt. Utvecklingen är ett faktum och vår bransch måste utvecklas med den.
Frågan är då om allt vi gör ska gå snabbare, mer simultant och kännas mer effektivt? Absolut inte. Jag tror att vi behöver hitta en balans i tempot där våra kommunikationsinsatser behöver anpassas efter syfte och mål. Ibland bör vi köra på i 2x hastigheten men andra gånger bör vi dra ner tempot till 0,5 x hastigheten. Och det är där digitalt och fysiskt gifter sig på ett vackert och harmoniskt sätt.
De fysiska eventen, eller utvalda delarna av de fysiska eventen, kommer fungera som en motpol till det bitvis snabba tempot genom de digitala kanalerna. Att vi verkligen vågar stanna i en upplevelse, vågar vara i den stunden lite längre, eller till och med mycket längre. Så där länge att det börjar skava och kännas olustigt, för att sedan övergå till ett tillstånd där människor verkligen kan prata, lyssna och tänka till punkt.
Vad skulle hända om vi inte skapade fullspäckade agendor utan ägnade hela program till bara en fråga, en utmaning eller en dröm?
Vad skulle hända om vi inte använder oss av några talare, scener eller mikrofoner, utan låter deltagarna helt och hållet stå för innehållet?
Vad skulle hända om vi inte delar upp aktiveringar i digitalt eller live, utan vågar befinna oss i gränslandet, där vi utformar innehållet utifrån den aktuella situationen och behoven just nu?
Vårt jobb handlar om att designa upplevelser, anpassade efter olika individer med olika behov. Att skapa en helhetsupplevelse där innehåll, flöde och kanalval gifter sig på ett harmoniskt sätt. Allt för att uppnå bästa tänkbara effekt.
Att arbeta med varumärkesupplevelser, event och employer branding har aldrig varit så spännande som det är just nu. Efterfrågan är enorm, paradigmskiftet mot det digitala är genomfört och de digitala lösningarna är här för att stanna och fortsätta utvecklas.
Nu handlar det om att våga anpassa live-upplevelser efter en ny tid där människor har nya behov och beteenden. Jag vet inte vad du känner, men vi på Nine Yards är sjukt redo och löjligt laddade!
Låt oss tillsammans längta, efter någonting nytt!
Av: Daniel da Silva, Creative Director Nine Yards