På Språkrådets nyordslista 2005 fanns ordet paltkoma med och förklaringen var ”den dåsighet och matthet som drabbar den proppmätte efter en stadig måltid”. Ponera att ordet palt byts mot upplevelse. Nytt ord är då upplevelsekoma med förklaringen ”dåsighet och matthet som drabbar den proppmätte efter en hög konsumtion av upplevelser”.
Vi vet att alla älskar att uppleva saker. Trenden har varit tydlig, allt man gör ska vara upplevelsebaserat. Den moderna människan klev från konsumtionssamhället till upplevelsesamhållet och där befinner vi oss just nu.
Vi vill uppleva allt från konserter, resor, mässor, matlagningar till utställningar mm och dessutom vill vi att allt vi gör ska vara en upplevelse. Saker som att handla mat, gå på en restaurang, besöka ett museum eller musikfestival, ja till och med att gå på toaletten på en krog var vardagliga händelser förr som idag måste vara något extra och sticka ut.
Överdos av upplevelser
Ta exemplet mataffär, förr var det fokus på att få hem varor från affären, idag ska ett besök i mataffären vara så mycket mer. När vinskribent Mikael Mölstad listade Stockholms bästa vinbarer kom oväntat Ica Kvantums vinbar i Liljeholmen på topp-tio-listan med orden ”Osannolikt kul utbud i Ica-butiken.
Nog är detta Stockholms mest osannolika vinbarsupplevelse. Mitt inne i Ica Kvantums populära matbutik i Liljeholmen kliver du in i en vinvärld som få kan mäta sig med” (SvD 15 mars 2019). För bara några år sedan var det en otänkbarhet att Ica skulle ha en vinbar och som dessutom anses vara en av de bättre i Stockholm. De största upplevelserna är de oväntade.
Vi ska fortsätta att arbeta med upplevelsen men även den mest hugade personen kan drabbas av känslan – nu orkar jag inte mer. Lite som när man köpt en chipspåse som är för stor och man kan inte sluta äta. När påsen är slut är man övermätt på chips fast man älskar chips. Samma sak – de flesta älskar upplevelser och möten men precis som med chipspåsen så kan alla få en överdos och hamna i upplevelsekoma.
Upplevelseindustrin förändras
Under de senaste tjugo åren har drivkrafter som urbanisering, digitalisering och globalisering påverkat samhällsutvecklingen och därmed även den upplevelsebaserade livsstilen. Inom upplevelseindustrin är det i dag två trender som sticker ut.
Det är digitaliseringen av upplevelser med AR och VR och avkoppling från allt uppkopplat. Det sista handlar om längtan och strävan efter bort- och nedkoppling från teknik och digitalisering. Där det genuina, äkta står högt på agendan. Det ger även en renässans för handens arbete i form av hantverk och möten med ”riktiga” människor.
Upplevelserna ska vara unika som att få möjligheten att blicka bakom kulisserna och se något som andra inte får se. Detta blir allt viktigare parametrar när man som arrangör ska navigera och balansera mellan att skapa innehållsrika möten och upplevelser men samtidigt med en känsla av nedkoppling och ro mitt i allt. Det är onekligen en spännande framtid för oss som arbetar med möten och upplevelser.
Av: Catarina Oscarsson, operativ projektledare B2C Events, Stockholmsmässan