Michael har varit VD för Svenska Möten i drygt tre månader. Det var utmaningen med att vara med och forma framtidens möteskultur som lockade honom till VD-rollen. Han ser en stor potential för Svenska Möten att vara en strategisk partner, som möter kundernas behov och blir mer än en leverantör av möten.
– Det som lockade mig tillbaka till mötesbranschen är att vi står inför ett helt nytt läge efter pandemin, ett nytt möteslandskap börjar ta form. Att få vara med och leda och påverka det, ser jag som mycket stimulerande.
De anläggningar som är knutna till Svenska Möten har genomgått en tuff kontroll för att säkerställa att de uppfyller kvalitets-och hållbarhetskraven, som granskar allt från arbetsvillkor till miljöpåverkan. Alla anläggningar i Svenska Möten är Svanen-certifierade och Svenska Möten har ett starkt fokus på hållbarhet. Michael menar att det som är gemensamt för medlemmarna i Svenska Möten är det engagemang och den passion som anläggningarna drivs med. Utöver det så har alla anläggningar något unikt, det kan vara ett starkt fokus på hållbarhet, ett naturskönt läge eller en unik historia.
Meetings management
Michael tror att framtidens möten kräver helt andra strukturer än de som tidigare funnits. Han sneglar på den bransch han tidigare var verksam inom, affärsresebyråvärlden, och tror att mötesbranschen kan inspireras av den.
– Jag är övertygad att efter pandemin kommer kunderna vara mycket mer intresserade av att ta ett helhetsgrepp över sina möten. På samma sätt som de flesta kunder jobbar med travel management så tror jag att meetings management kommer utvecklas mer, det är en eftersatt fråga som jag tror kommer få mer fokus efter pandemin.
Med meetings management kan kunderna skapa den mest lönsamma möteskulturen, få kontroll över vilka möten som bokas och hur men även arbeta med riktlinjer för hur möten ska se ut. Vilka möten ska vara fysiska, digitala eller hybrida?
– Vi ska tillbaka till framtiden. Vi vet inte säkert hur framtiden ser ut, men jag känner mig säker på att kunderna kommer ha en mer professionell hållning till möten och att det kommer bli ett sofistikerat meetings management, med tydliga riktlinjer och policies.
Utmaning med rekrytering
Michael ser rekrytering av kompetent personal som en av de största utmaningarna för branschen just nu. För att locka tillbaka medarbetare tror Michael att man som företag behöver vara en attraktiv arbetsgivare och erbjuda medarbetarna någon form av mervärde. Det behöver inte vara högre lön, det kan även vara att erbjuda utvecklingsmöjligheter eller att som företag ha en tydlig hållning kring viktiga frågor. En annan utmaning som branschen står inför är att möta kundernas behov i det nya möteslandskapet. Michael berättar att många medlemmar är osäkra på vilken typ av digital mötesteknik de ska investera i. Michael tror inte att alla anläggningar behöver bygga upp avancerade studios för att sända digitalt, men att det håller på att utvecklas nya minimikrav från kundernas håll, exempelvis att någon ska kunna vara med på länk. Därför tror Michael det är viktigt att verkligen förstå vad kunderna efterfrågar och behöver.
– Det viktigaste är att ha en proaktiv behovsanalys för att verkligen förstå och sätta rätt förväntningar. Även om vi kommit långt med digitala möten så är det fortfarande lite omoget på sina håll, där olika parter kan ha olika förväntningar. Kunderna kommer att förvänta sig att det finns teknik i mötesrummet för att snabbt kunna koppla upp någon digitalt, på samma sätt som man förväntar sig att det finns en projektor eller en whiteboard, utan att behöva boka utrustningen i förväg.
Visionen för Svenska Möten är att vara den bästa partnern på hållbara möten. Michael är stolt över hur de agerat under pandemin både mot kunder och medlemmar. Han ser behov av ständig utveckling även för Svenska Möten, för att kunna möta kunder och medlemmars behov. Han ser även nya affärsmöjligheter och nya behov av möten i det nya möteslandskapet.
– Den digitala tekniken genererar möten. All teknisk innovation på kommunikationsområdet har på något sätt skapat mer möten och resande. I det här fallet tror jag att trösklarna för att sätta ihop team på distans har blivit väldigt låga och därför finns väldigt många nya team som jobbar tillsammans på distans. De behöver träffas på något sätt, precis som att fler externa möten behövs i takt med att företagen planerar att dra ner på kontorsyta.
Men avslutningsvis, vad är det som Michael tycker är så intressant med möten?
– Möten är motorn i alla organisationers utveckling, och ett av de bästa verktygen som finns för ledare. Det är här det händer, nya idéer skapas, team får tillit till varandra och blir på så sätt mer högpresterande.
Korta frågor
Ålder: 54 år
Född: Lund
Familj: Gift och har två döttrar
Bor: Kungsholmen
Gör: VD på Svenska Möten
Vad läser du just nu?
Tyska huset av Annette Hess
Vilken insikt eller lärdom har varit viktig för dig under din karriär?
Att inte underskatta förändringsarbete
Om du fick göra om din karriär, vilket jobb skulle du börja med och varför?
De jobb och roller jag haft har varit beroende av tidigare erfarenhet så jag skulle inte vilja kasta om ordningen. Däremot finns det kanske något tråkigt sommarjobb som man hade kunnat vara utan.
Vad har du för motto?
Att aldrig ta något för givet
Kan du berätta något som vi inte visste om dig?
Jag spelade amatör-teater som ung!
Vad gillar du att göra på fritiden?
Jag tycker om att titta på film, vara i naturen och åka längdskidor. Jag åker gärna till Alperna, såväl vinter som sommar.
Var ser du dig själv om tio år?
På pappret är jag nästan pensionär, men jag hoppas att jag ändå jobbar vidare. Kanske har jag flyttat tillbaka till Skåne.
Vad gör du en typisk söndag?
Jag tar en lång promenad med vår hund Samson, spenderar tid med familj och vänner eller kallbadar.
Av: Lovisa Wallin