eventeffect.se
Expohouse accelererar mot framtiden – Vision 2030 ska driva tillväxt och engagemang

Expohouse accelererar mot framtiden – Vision 2030 ska driva tillväxt och engagemang

Expo

Expohouse växlar upp. Med den nya Vision 2030 tar bolaget ett offensivt kliv mot framtiden – där kundfokus, hållbar tillväxt och medarbetarengagemang står i centrum. Målet är att befästa positionen som Nordens ledande helhetsleverantör inom fysisk varumärkesexponering – och samtidigt skapa en kultur där människor och idéer får växa.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
    • Food Family
    • ReadySet
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
  • Mötesbaren
  • Checklistor
  • Eventsystem
  • Expoeffect
  • Gästskribenter
  • Hållbarhet
  • Aktuella Upphandlingar
  • ALMEDALEN
  • Söndagsprofilen
  • Narren: Stora Eventpriset
  • Svenska Eventakademin
Skip to content

Hem » Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Så mår mötesindustrin just nu – inblick från IMEX

Så mår mötesindustrin just nu – inblick från IMEX

Gästskribent

Under IMEX Frankfurt 2025 var tonen tydlig i de större trendspaningarna: Mötes- och eventbranschen i EMEA står inför både förändring och osäkerhet. Mellan ekonomiska utmaningar, teknologisk utveckling och geopolitisk oro är branschens aktörer försiktigt optimistiska – men framtiden kräver kreativitet, anpassningsförmåga och ett förnyat fokus på mänskliga möten.

Martin Lagerkrantz : De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Martin Lagerkrantz: De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Gästskribent

2025 markerar ett skifte i hur företag ser på sina event. De är inte längre ett sidospår i marknadsplanen – utan en strategisk hörnsten i affärsutvecklingen. Nya krav från deltagare, teknisk utveckling och skärpta regelverk formar en bransch i förändring.

Christoffer Ramfors: Därför ska du inte stryka events ur budgeten — trots lågkonjunktur

Christoffer Ramfors: Därför ska du inte stryka events ur budgeten — trots lågkonjunktur

Gästskribent

När tiderna blir tuffa och lågkonjunkturen knackar på dörren, är det ofta marknads- och eventbudgetar som står först på tur för nedskärningar. Det kan kännas logiskt, events är ju trots allt inte “livsnödvändiga” — eller?

Mellan minnet och känslan finns kraften

Mellan minnet och känslan finns kraften

Gästskribent

Vi minns inte det mesta vi hör eller ser. Men vi minns hur det fick oss att känna. Just där, i mötet mellan upplevelse och emotion, ligger kommunikationens kanske mest förbisedda potential. Ändå behandlas den ofta som en kul extragrej vid sidan av. Det är ett misstag vi inte har råd med.

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

Gästskribent

Under mina år som både ledare och kommunikatör har jag gång på gång sett kraften i riktigt bra bilder. Oavsett om det handlar om porträtt, verksamhetsbilder eller ögonblicksbilder från ett event eller en teamaktivitet – så kan rätt bild verkligen fånga magin när människor interagerar. Därför tog jag ett samtal med fotografen Jenny Unnegård, som med över 25 års erfarenhet av både fotografering och kommunikation har sett branschen utvecklas från alla håll.

Gunnar Söderberg: Fem tips om hur du stärker upplevelsen av ett event

Hur rollspel gör saker kul

Gästskribent

Har en kompis som hatar rollspel. Hon undviker hellre en utbildning än råkar ut för ett rollspel. Nyfiket har jag frågat, är det spelet eller hur det är upplagt? Det är intressant för mig som tar stor prestige i att designa sånt och göra det med en bra pedagogisk grund och gedigen speldesign. Men det är faktorn att ta en roll.

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra?

Gästskribent

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion.

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Case

Svedea genomförde i september 2024 en mycket lyckad kickoff på Södra Berget i Sundsvall för sina 240 medarbetare. Vår gästskribent Annsi Krol berättar här om hur det lyckade event genomfördes.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Gästskribent

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Det är inte räckvidden som räknas – det är vad som känns

Det är inte räckvidden som räknas – det är vad som känns

Gästskribent

I Norden har vi en radar för det fejkade. Vi ser rakt igenom tomma löften och kampanjer som bara försöker låta stora. Vi värdesätter det äkta, det ärliga, det som verkligen träffar oss och känns. Och just där, i det där som “känns”, bor svaret på vad som krävs för att skapa relevans idag: att förstå kultur på riktigt.

Ny identitet för SES, Sponsrings & Eventsverige

När fönstret öppnas – om att våga kliva igenom

Gästskribent

Sponsrings- och eventbranschen i Sverige står inför ett unikt läge, ett ”window of opportunity” som kan förändra spelplanen för lång tid framöver, skriver Cecilia Perlind, VD SES i denna krönika.

Antoni Lacinai

Motvindsintroduktion: Så slösar du bort hela investeringen i föreläsningen

Gästskribent

Att introducera en föreläsare på ett sätt som engagerar och inspirerar kan vara en utmaning. I denna krönika delar Antoni Lacinai sig av hur en motvindsintroduktion kan döda allt, och hur en bra introduktion ökar eventets kvalitet och energi.

Anna mini pink Event kan väl alla göra, så varför behövs vi?

Event kan väl alla göra, så varför behövs vi?

Gästskribent

I denna krönika lyfter Anna Mourou, erfaren producent inom eventbranschen, varför eventproffs behövs i en tid där många tror att ”alla kan göra event”. Det handlar inte bara om bra mat och coola venues, utan om att skapa upplevelser som väcker känslor och förändrar beteenden.

Från upplevelser till självinsikt

Från upplevelser till självinsikt

Gästskribent

Niclas Rahm reflekterar över vad vi faktiskt lärde oss från SXSW, Cannes Lions och de senaste eventtrenderna i denna krönika. I en värld där tekniken alltmer kopplas till mänskliga känslor och varumärken blir en del av vår identitet, utmanas vi att tänka om kring upplevelser och konsumentrelationer. Vad betyder detta för framtidens varumärken, och hur anpassar vi oss till det nya landskapet?

Krönika: Snoop Dogg – Från Gangsta Rap till Global Goodwill på OS 2024

Krönika: Snoop Dogg – Från Gangsta Rap till Global Goodwill på OS 2024

Gästskribent

När man tänker på Snoop Dogg är det kanske inte OS som först dyker upp i tankarna. Men under Paris 2024 har den ikoniska rapparen visat att han är mycket mer än bara en legend inom hiphopen – han är en global influencer med förmågan att nå över kulturella och geografiska gränser på ett sätt som få andra kan.

Spaning från Almedalen: Fler intima, lösningsfokuserade och exklusiva möten.

Spaning från Almedalen: Fler intima, lösningsfokuserade och exklusiva möten

Gästskribent

Almedalsveckan har länge varit en hörnsten för politisk och social diskurs och dragit stora folkmassor till sina öppna paneler och samtal. Men i år tyckte jag mig notera en betydande förändring. Med valet ännu långt borta och Almedalsveckan förkortad, var antalet besökare lägre och gatorna lugnare, men vi såg också en ökning i populariteten för mindre, mer intima aktiveringar. Det är inte utan att det gör mig kluven. Dessa event som tog sig formen av exklusiva mingel, middagar och mindre event, fokuserar på diskussioner, att hitta lösningar och främja samarbete. Ibland verkade de överglänsa de traditionella öppna panelerna, och utmaningen är att de endast är för några få utvalda.

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Estradpondus – Hur du skapar självklar närvaro och fullt förtroende

Gästskribent

Förmågan att skapa närvaro och förtroende är avgörande i varje presentation. Retorikexperten Per Furumo visar hur du kan äga scenen – oavsett om det är i ett mötesrum eller på en scen – och få dina lyssnare att verkligen delta. Estradpondus är nyckeln till framgång.

Gunnar Söderberg: Fem tips om hur du stärker upplevelsen av ett event

Gunnar Söderberg: SPEL-modellen för effektiv och inspirerande eventplanering

Gästskribent

I ett par år har jag i eventutbildning visat styrkan över att ha en plan för sitt planeringsarbete. Varje gång med effekten att deltagarna är överraskade över hur mycket de får gjort på kortare tid med en struktur. Jag brukar ge ett par strukturer som inspiration.

Louise Key-Hedberg om IMEX 2024: AI, hållbarhet och framtidens arbetsplatser i Fokus

Louise Key-Hedberg om IMEX 2024: AI, hållbarhet och framtidens arbetsplatser i fokus

Gästskribent

Vilka är trenderna som toppar event-, mötes- och resebranschen för närvarande? AI förstås men också hållbara arbetsplatser och unika destinationer utmärkte sig på IMEX 2024. Här en rapport från vår gästskribent Louise Key-Hedberg som var på plats i Frankfurt.

Almedalen: Har ni en debatt, diskussion eller dialog?

Almedalen: Har ni en debatt, diskussion eller dialog?

Gästskribent

På Almedalen, liksom på dagens arbetsplatser, är det avgörande att behärska konsten att kommunicera. Att i möten förstå skillnaden mellan debatt, diskussion och dialog kan bidra till att samtalen blir mer konstruktiva och respektfulla.

Malin Winberg

Malin Winberg: Så behåller du deltagarnas fokus och närvaro en hel konferensdag 

Gästskribent

Vi har nog alla varit där. Suttit på en stel konferensstol i ett rum med lite halvbra luftkonditionering och kämpat för att hålla koncentrationen uppe när nästa talare ska ta plats på scenen. Det spelar ingen roll hur intressant och viktigt ämnet är för tankarna börjar ganska snabbt att studsa åt alla håll och kanter. Så vad ska man göra för att publiken ska behålla fokus och närvaro under en hel konferensdag? 

En inblick i eventet från Women in Tech Sweden

Att harmonisera teknik och mänsklighet: En inblick i eventet från Women in Tech Sweden

Gästskribent

När eventet Women in Tech Sweden 2024 avslutades, lämnar det efter sig mer än fantastiska presentationer, kvar finns även nya relationer och en enad vision, ett bevis på det starka syfte som föreningen har i att skapa upplevelser för förändring. Elin Eriksson och Åsa Johansen på Women in Tech Sweden har än en gång lyckats skapa ett event som utmärker sig som verkligt unikt.

Krönika: Nu vänder det!

Micke Darmell: Nu vänder det!

Gästskribent

Det är inte bara våren här nere i Malmö som gör att det känns bra. Förfrågningarna har också börjat öka i antal. Jag har varit egen företagare sedan 1990, men aldrig någonsin har jag varit med om något liknande som de sista åren. Nej, jag ska inte prata om pandemin. Däremot det som hände efteråt. 

Annsi Krol: Människan i fokus på SXSW – eller?

Annsi Krol: Människan i fokus på SXSW – eller?

Gästskribent

I kölvattnet av SXSW i Austin, Texas, och med det senaste halvårets erfarenheter från stora tech-konferenser som TechBBQ, Gbg Tech Week, Slush och Techarenan syns ett tydligt mönster i samtalen med eventproffs och deltagare – betydelsen av det mänskliga mötet och genuina relationer i en AI-driven värld.

Place Branding och tillgänglighet som affärsstrategi

Place Branding och tillgänglighet som affärsstrategi

Destination

I denna artikel skriver Michael Persson Gripkow och Tove Möller hur Place Branding och tillgänglighet samverkar för att skapa en stark image, öka intäkter och främja social hållbarhet.

Gunnar Söderberg: Fem tips om hur du stärker upplevelsen av ett event

Krönika: Låt möten vara möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Gunnar Söderberg, föreläsare i engagemang och utbildare i ledarskap och kommunikation om definitionen av möten och betonar vikten av interaktion och deltagande för att skapa meningsfulla möten.

Transparens och äkthet: Vägen framåt för event och Brand Experience

Transparens och äkthet: Vägen framåt för Event och Brand Experience

Gästskribent

När det gäller och kommer till brand experience är det viktigt att tänka innovativt, bryta ned traditionella barriärer och identifiera det som verkligen engagerar människor på djupet. Genom att avlägsna det överflödiga och fokusera på äkthet, kan vi hitta en perfekt analogi för den nya eran av varumärkesupplevelser som vi står inför.

Ny lag öppnar upp marknaden för streamingstudios

Ny lag öppnar upp marknaden för streamingstudios

Aktuellt

Nu är det möjligt att hålla helt digitala stämmor i aktiebolag. Mötesexperten Tommy Brotte, skriver i denna gästkrönika om att du behöver ha koll på tekniken, formatet, dramaturgin och delaktigheten för att göra din digitala bolagsstämma till en relationsbyggande upplevelse.

Krönika: Let’s get physical!

Krönika: Let’s get physical!

Gästskribent

Framtidens viktigaste komponent  i allas Varumärkesstrategier!

Johnny Sundin

Debatt: Vi behöver fler ljushuvuden!

Gästskribent

Trots all kunskap som finns om vikten av att en presentatör skall få bästa möjliga förutsättningar att kunna framföra sitt budskap så missar 9 av 10 konferensanläggningar i Sverige att sätta ljus på det viktigaste instrumentet av alla – människan framför publiken! Den för stunden viktigaste bäraren av budskapet i rummet. Berättaren. Kommunikatören. Katalysatorn. Talaren. Moderatorn. Chefen. Kunden. Den som skall beröra!

Mötesexperten: Vågar du välja?

Fredrik Bauer: Vem ska gå på dina möten?

Gästskribent

Microsoft berättade nyligen att deras AI inte bara kan samla och analysera stora mängder information utan också gå på dina möten i ditt ställe. I den här krönikan spanar mötesexperten Fredrik Bauer om framtidens möten och vad du behöver göra redan idag.

Gunnar Söderberg: Fem tips om hur du stärker upplevelsen av ett event

Enkel lösning på knö istället för kö

Gästskribent

När jag flyttade till Göteborg förvånades jag över att folk gick på bussar genom alla olika dörrar på bussen, ofta innan alla som ville ens hunnit ut. Nu har de ändrat så påstigning endast får ske framme vid föraren. Jag väntar på att kulturen ska bli som när jag växte upp utanför Stockholm. Där stod alla i en välordnad kö, istället för att i Göteborg vänta på att bussen kommer utspridda över hållplatsen i klumpar och sedan som det heter här knö sig in.

Debatt: Hummingbird eller Hummingbird?

Debatt: Hummingbird eller Hummingbird?

Gästskribent

Jag har reflekterat kring vårt varumärke sedan förra veckan då jag hade ett intressant samtal med en av grundarna till Eventeffect. Anledningen till samtalet var att Eventeffect hade listat de största eventbolagen i Sverige med omsättning från 50 miljoner och uppåt.

Krönika: Nyckelrollen för succé i konferenser och event

Krönika: Nyckelrollen för succé i konferenser och event

Gästskribent

Har du tänkt på vilken avgörande roll en moderator har för framgången och resultatet från ett möte?

Nio tips för att lyckas med panelsamtal i Almedalen

Nio tips för att lyckas med panelsamtal i Almedalen

Gästskribent

Business, bubbel och babbel. Tre obligatoriska ingredienser för en klassisk almedalsvecka där det sistnämnda, alltså babblet, ofta förpackas i form av panelsamtal i mängder. Och vi kan nog alla vara överens om att de där panelsamtalen inte alltid blir helt hundra. Här kommer några av Talarföreningens erfarna moderatorer med sina nio bästa tips för ett lyckat panelsamtal i Almedalen.

Krönika: Skriv något om hållbarhet, sa chefen

Krönika: Skriv något om hållbarhet, sa chefen

Eventbyrå

Byråvärlden är enkel på många sätt. Vi säljer tid, erfarenhet, kompetens och talang. En tjänst. Hur vi än kämpat och försökt så ser byråerbjudanden luddiga och lika ut. Fråga bara en kund så får du se.

Hur skapar vi tryggare event och möten?

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som besökare tänka på?

Gästskribent

Almedalen är en av de viktigaste (om inte DEN viktigaste) demokratiska mötesplatsen vi har i Sverige. Politiken och näringslivet. Avlönade och ideella. Myndigheter och media. Föreningar och organisationer. Alla möts på en och samma plats. Som besökare är Almedalen en väldigt speciell plats där du har ett ansvar att se om dig själv och dina kollegor, så att ni alla kommer hem tryggt och säkert.

Konferensresa ansågs skattepliktig

Rättsfall: Konferensresa ansågs skattepliktig

Gästskribent

Kammarrätten i Sundsvall har i flera avgöranden den 17 mars 2023 fastslagit Skatteverkets ursprungliga beslut avseende förmånsbeskattning och skattetillägg kopplat till deltagande i en konferensresa.

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?

Almedalen

Almedalen är en av de viktigaste (om inte DEN viktigaste) demokratiska mötesplatsen vi har i Sverige. Politiken och näringslivet. Avlönade och ideella. Myndigheter och media. Alla möts på en och samma plats. Ur ett säkerhetsperspektiv är Almedalen en väldigt speciell plats där man som arrangör har ett stort ansvar att se till att eventet ni arrangerar är tryggt och säkert.

Vi har hindrat 1642 ton Co2 att nå atmosfären – men vi är inte nöjda än!

Vi har hindrat 1642 ton Co2 att nå atmosfären – men vi är inte nöjda än!

EVENTYR NINE YARDS

När vi skapade vår långsiktiga strategi att bli Nordens ledande eventbyrå 2023 så var hållbarhet ett område som vi gav stort utrymme i planen. Ingen aktör i vår bransch hade gått hela vägen på det här området och vi ville erbjuda ett alternativ där det skulle vara enkelt för kunden att välja rätt – och på så sätt göra mindre påverkan på vår planet.

Mötesexperten: Vågar du välja?

Krönika: Flexibla arbetssätt kräver tydlig chef

Gästskribent

Att chefen vågar vara tydlig och gå före blir allt viktigare i takt med att arbetsvardagen blir alltmer flexibel. Läs Fredrik Bauers senaste krönika om chefens roll som ett föredöme i de organisationer som har mest effektiva möten. I slutet får du tre frågor att diskutera som snabbt gör era möten mer effektiva

7 tips om hur du kan öka din kreativa förmåga

7 tips om hur du kan öka din kreativa förmåga

Gästskribent

Jag erkänner! Jag är inte helt bekväm nu. Att komma med tips och idéer skulle ju kunna uppfattas som rätt stroppigt. Eller? Men, kärleken till det jag gör och brinner för är dock större än min rädsla, så det är med stor ödmjukhet som jag fortsätter skriva. För det jag vill dela med mig av är saker jag påminner mig själv om dagligen i min strävan att utveckla mig själv och andra runt omkring mig.

Mässor fungerar – på många olika sätt

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tips

Expo

Ställa ut på mässor fungerar, men det gäller att planera och utföra sitt deltagande på rätt sätt. Då kan mässmediet ge effekter som få andra medier kan erbjuda. Erik Säfvenberg, marknadschef på Nolia som är Norrlands största mäss- och eventföretag, ger en omfattande guide i mässmediets olika användningsområden, funktioner och en hint om framtiden.

Hur skapar vi tryggare event och möten?

Hur skapar vi tryggare event och möten?

Gästskribent

Eventsäkerhet är ett ord som ofta ger associationer till vakter med snäcka i örat, kravallstaket och kanske inte alltid en så inbjudande känsla. Begreppet ”trygga event” dök i princip upp under pandemin och handlade om hur man skulle kunna erbjuda ”trygga event” i innebörden att det fanns handsprit och skyltar som uppmanade att hålla avstånd.

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Nio fällor att undvika när du gör presentationer

Gästskribent

Retorikexperten Per Furumo lyfter i denna krönika nio vanliga fällor som du bör undvika när du gör presentationer.

Tommy Brotte, Interaktiva möten

Vem tänker på musiken på din fysiska konferens?

Gästskribent

Låt inte musiken bli en fråga där du i sista minuten ber ljudteknikern att spela valfri spellista från Spotify, skriver Tommy Brotte i denna krönika.

Anders Müller

Krönika: Sluta stjäla våra idéer!

Gästskribent

Jag misstänker att de flesta har sett eller hört talas om TV-serien Mad Men. Som handlar om en reklambyrå på 60-talet. Där smala slipsar, tajta kostymer, rökande och whiskydrickande kreatörer skapar idéer som sedan formade reklamen för en lång tid framöver.

Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Gästskribent

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Tommy Brotte, Interaktiva möten

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Gästskribent

Ja, så kan det kännas om man räknar med alla Teamsmöten. Men det är inte ett digitalt event utan en plattform och format som lämpar sig ypperligt för projektmöten.

Tommy Brotte, Interaktiva möten

Eventbranschen gräver sin egen grav om man inte tar utmaningarna med hybridevenemang på allvar

Gästskribent

Nästan alla i eventbranschen förutspår att hybridevenemang blir nästa stora trend. Jag kan vittna om att det går utmärkt att producera roliga, engagerande och effektiva hybridevenemang. Däremot är det alldeles för många som gravt underskattar utmaningarna med att göra evenemang som på riktigt skapar värde för alla, oavsett om de deltar fysiskt på plats eller på distans.

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Gästskribent

Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Gästskribent

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Antoni Lacinai

Vilken solbränna vill du ha?

Gästskribent

I denna krönika skriver Antoni Lacinai om vad bokare och föreläsare bör ha klart för sig innan de går in i ett samarbete.

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Inspiration

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid

Gästskribent

Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara några av alla möjligheter som väntar.

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Några hundra på plats och tusentals på distans under framtida event

Gästskribent

När event och möten digitaliserats i expressfart ritar det om kartan för alla som arrangerar eller arbetar med event och möten. Att kunna delta på distans, gärna som grupp, blir ett hygienkrav. Event och möten kommer också arrangeras parallellt på olika platser, uppkopplade mot varandra, och några bli tittfria. Det är exempel på saker vi mest troligt får uppleva under de kommande åren.

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Gästskribent

Efter pandemin har många fått en ny syn på vad jobbet är, när och var man gör det. Det innebär slutet för nio-till-fem-samhället. Det lilla blir det nya stora och man kommer lägga mer pengar på mindre möten och event. Ute blir det nya inne och det man ska åstadkomma kommer styra valet av plats i större omfattning. Det är några av event- och mötestrenderna för 2021 och framåt.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

“När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Upphandling

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Krönika

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

12 tips för att lyfta ditt personliga varumärke

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Krönika: Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

Tommy Brotte, Interaktiva möten

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

Ola Johnsson – ny gästskribent på Eventeffect

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

Simon Strandvik: “Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Simon Strandvik: ”Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Hållbarhet

Eventeffects återkommande gästskribent inom hållbarhet, Simon Strandvik skriver här i sin höstkrönika om vikten att vi prioriterar hållbarhetsarbetet när evenemangen drar igång igen.

Kunskap och kvalitet – överlevnadsstrategi för mötesindustrin

Kunskap och kvalitet – överlevnadsstrategi för mötesindustrin

Krönika

Efter coronakrisen kommer vi att se ökade krav på att fysiska möten ska hålla hög kvalitet och bidra till verklig affärsnytta. De mötesarrangörer som ökar sin kompetens, vågar nischa sig och satsar på personalen kommer att gå stärkta ur krisen, skriver Hanna Rolfer Wrangö på Switzerland Convention & Incentive Bureau.

Antoni Lacinai

Antoni Lacinai: Den digitala ribban har höjts. Är du med?

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om hur nivån för digitalamöten höjts i rekordfart och att det nu skapas en ny typ av A- och B-lag i branschen. Han bjuder också på tre nyttiga spaningar inför hösten.

12 tips för att lyfta ditt personliga varumärke

12 tips för att lyfta ditt personliga varumärke

Gästskribent

Nu är den perfekta tiden att bygga och utveckla ditt personliga varumärke skriver Michelle Dandenell varumärkestrategen/arkitekten i sin krönika. Till vardags hjälper hon företag, ledare och entreprenörer för att utveckla starka varumärken och göra dem mer synliga och på så sätt få deras business att växa.

Malin Granat – ny gästskribent hos Eventeffect

”Du kan genom ett enda event nå ut till hundratusentals följare på bara ett par timmar”

Gästskribent

Influenserna har kommit för att stanna och det visar den utveckling som skett de senaste åren. Från att ha visat upp produkter i mobilerna övergår vi nu till att skapa event för att marknadsföra oss och då gärna genom att bjuda in dessa sociala ikoner, skriver Malin Granat i sin krönika.

Mats Lewan – ny gästskribent hos Eventeffect

Krönika: Och vad händer sedan?

Gästskribent

Plötsligt blev vi alla inkastade i en digital mötesvärld, vare sig vi ville eller inte. Frågan som många ställer sig är vad som händer efter Corona? Jag tänkte ge min bild, skriver Mats Lewan i en gästkrönika.

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Krönika

Hur ett möte genomförs och vad mötesdeltagarna prioriterar har förändrats i snabb takt den här våren. I en ny gästkrönika bjuder Fredrik Bauer från Mötesutveckling.se på frågor och svar för vad som krävs för lyckade möten till hösten.

Krönika: Så ska du tänka kring annonsering i Covid-19 tider

Krönika: Så ska du tänka kring annonsering i Covid-19 tider

Gästskribent

Missa inte Simon Beyers krönika kring frågorna som ställs kring marknadsföring i Covid-19 tider.

Antoni Lacinai

Krönika: Det går tretton gratiswebinarier på dussinet just nu

Gästskribent

Synonymen till ordet digital är gratis, så inleder Antoni Lacinai sin krönika med en tydlig uppmaning till kollegorna i branschen.

Nine Yards berättar om digitala event

Nine Yards berättar om digitala event

Gästskribent

Just nu ser vi att behovet av digitala kommunikationslösningar ökar enormt. Allt från att jobba på distans till att samla en större publik, skriver Fredrik Göransson, senior partner på Nine Yards.

Antoni Lacinai

Digitala möten har sina poänger – nu mer än någonsin

Gästskribent

Analoga möten är oslagbara, men det finns en mängd fördelar med digitala möten som vi kan dra nytta av, skriver Antoni Lacinai, gästskribent hos Eventeffect.

Här är talarföreningens nya styrelse

Johan Dahl: Så gör du när ett event ställs in

Gästskribent

Är du arrangör, moderator eller på annat sätt inblandad i ett event som ställs in? Här berättar Johan Dahl på Talarföreningen NSA Sweden om hur du går till väga för att hantera coronapandemin.

Mats Svensson: Att rusta för en normalisering

Mats Svensson: Att rusta för en normalisering

Gästskribent

Mitt uppe i krisen är det viktigt att känna en framtidstro. Situationen har en enorm samhällspåverkan just nu. Frågan är vad vi kan göra för att minska den på sikt, skriver Mats Svensson, styrelseledamot i Sponsrings & Eventsverige.

Leder coronakrisen till bättre webbmöten?

Leder coronakrisen till bättre webbmöten?

Gästskribent

I sviterna av coronaviruset jobbar allt fler hemifrån och antalet möten på distans ökar. I en ny krönika beskriver Fredrik Bauer på Mötesutveckling.se vad som irriterar oss under webbmöten, hur problemen kan lösas och frågar sig samtidigt om vi är mitt i brytpunkten för den digitala transformationen av mötesbranschen.

Mats Lewan – ny gästskribent hos Eventeffect

Mats Lewan: Nu är rätt tid att utforska videomöten

Gästskribent

Coronavirusets framfart utsätter vårt samhälle för den största prövningen på flera decennier. Eventbranschen drabbas hårt, men får samtidigt anledning att utforska möjligheten att hålla videomöten. Tiden är rätt nu, av flera skäl, skriver Mats Lewan, gästsribent hos Eventeffect.

Tommy Brotte, Interaktiva möten

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Gästskribent

Korta ner evenemanget, öka interaktiviteten och skapa en tydlig dramaturgi. Det är enligt Tommy Brotte, grundare av företaget Interaktiva Möten, nyckeln till bra digitala evenemang.

Mats Lewan – ny gästskribent hos Eventeffect

Därför blir mänskliga möten allt viktigare

Gästskribent

Många verkar överens om att mänskliga möten blir allt viktigare. Men exakt varför de blir viktigare? Magkänslan räcker ganska långt för att besvara frågan, men om vi vill ta rätt beslut när världen omkring oss förändras allt snabbare kan det vara bra att förstå orsakerna, skriver Mats Lewan, gästskribent hos Eventeffect.

Fredrik Bauer – ny gästskribent

Varför har vi egentligen möten?

Gästskribent

Vi vet att effektiva möten behöver ett tydligt syfte. Trots det så frågar sällan människor efter anledningen till mötet. I en ny gästkrönika reflekterar möteskonsulten Fredrik Bauer över andra behov som ett möte kan tillfredsställa.

Tommy Brotte: Vi har lyckats skapa ännu bättre digital interaktivitet på möten

Tommy Brotte: ”Det är hög tid att vi tar ansvar på riktigt”

Gästskribent

Tommy Brotte, grundare av företaget Interaktiva Möten menar att det är dags att ta ansvar för det resursutnyttjandet nu.

Fredrik Bauer – ny gästskribent

Vad kan vi lära av de som har mest effektiva möten?

Gästskribent

Många verkar tycka att deras möten inte är effektiva, men det gäller långt ifrån alla. Vad gör de som har effektiva möten, men som andra inte tänker på? Den frågan besvarar Fredrik Bauer i en ny gästkrönika.

Profiler

Malin Granat – ny gästskribent hos Eventeffect

Malin Granat – ny gästskribent hos Eventeffect

Personprofil

Malin Granat är eventföretagare och framgångsrik bloggare som brinner för eventmarketing, influensers och sociala medier. Eventeffect välkomnar henne som gästskribent.

Mats Lewan – ny gästskribent hos Eventeffect

Mats Lewan – ny gästskribent hos Eventeffect

Personprofil

Mats Lewan är futuristen, journalisten och författaren som brinner för att berätta och förklara varför digitalisering och AI är så starka drivkrafter för förändring. Och varför tekniken faktiskt kan låta oss människor bli mänskligare. Eventeffect välkomnar honom som gästskribent.

Fredrik Bauer – ny gästskribent

Fredrik Bauer – ny gästskribent

Personprofil

Fredrik Bauer blir ny gästskribent hos Eventeffect. Han brinner för effektiva möten med aktiva deltagare och kommer att bjuda på konkreta tips och aktuell forskning i sina artiklar.

“Jag har en förebild när det gäller eventplanering – Kung Arthur”

Stefan Åsbrink – återkommande gästskribent

Personprofil

Eventeffect presenterar Stefan Åsbrink som återkommande gästskribent. Stefans krönikor handlar om möteskunskap i stort och smått med en enda övertygelse: ”Det är rätt detaljer vid rätt tillfälle som skapar en stor upplevelse.”

Konferens utomlands – onödig lyx eller smart investering?

Kinga Lundblad – ny gästskribent

Personprofil

Eventeffect välkomnar Kinga Lundblad som ny gästskribent. Kinga är föreläsare och eventföretagare med bas i Portugal, hos oss kommer hon skriva om värdeskapande konferenser utomlands.

Linda Elmén – ny gästskribent

Linda Elmén – ny gästskribent

Personprofil

Eventeffect välkomnar Linda Elmén som ny gästskribent. Linda arbetar som hållbarhetschef på Stockholmsmässan.

Patrik Nordkvist – ny gästskribent

Patrik Nordkvist – ny gästskribent

Personprofil

Eventeffect välkomnar Patrik Nordkvist som ny gästskribent. Han arbetar med att hjälpa företag att öka sin försäljning och vinst genom föreläsningar och utbildningar. Han kommer främst skriva om hur man ökar sin försäljning.

Johnny Sundin – ny gästskribent

Johnny Sundin – ny gästskribent

Personprofil

Eventeffect välkomnar Johnny Sundin som ny gästskribent. Han arbetar som inspirationsföreläsare, trendspanare och moderator på stora företagsevent.

Peter Winitsky – ny gästskribent hos Eventeffect

Peter Winitsky – ny gästskribent hos Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Peter Winitsky som gästskribent för Eventeffect. Peter arbetar som vd på eventbyrån Creative Meetings och ligger bakom Eventpodden tillsammans med sin kollega Jonas Bodin.

Anders Müller – ny gästskribent hos Eventeffect

Anders Müller – ny gästskribent hos Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Anders Müller som gästskribent för Eventeffect. Han arbetar som Content Producer i bolaget Livebrand och kommer skriva (och provocera) om mötet med varumärket, smart innehåll och varför det är avgörande för Mötesindustrins framtid.

Torgny Steen – ny gästskribent på Eventeffect

Torgny Steen – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Torgny Steen som gästskribent för Eventeffect. Han arbetar som föreläsare, författare och ledarskaps-LOTS och kommer skriva hur man skapar möten som ger resultat, med hjälp av rörelser.

Fancy Alexandersson – ny gästskribent hos Eventeffect

Fancy Alexandersson – ny gästskribent hos Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Fancy Alexandersson, internationell festfixare, som ny gästskribent på Eventeffect. Hon kommer skriva om innovativa events och nätverksmetoder.

Catarina Oscarsson – ny gästskribent på Eventeffect

Catarina Oscarsson – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Catarina Oscarsson från Stockholmsmässan som ny gästskribent på Eventeffect. Hon är operativ projektledare för Allt för sjön, tipsar om hur du som utställare kan maxa din medverkan på en mässa med fokus på kommunikation kring dina produkter och tjänster.

Sophia Loader – ny gästskribent på Eventeffect

Sophia Loader – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Sophia Loader, event- och konferensansvarig på Tysk-Svenska Handelskammaren, som ny gästskribent på Eventeffect. Sophia kommer dela med sig av de många detaljerna som utgör grunden för ett lyckat event.

I huvudet på en eventföretagare – 6 tips att tänka på inför 2017

Mats Gustafsson – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Mats Gustafsson som gästskribent för Eventeffect. Han är vd och grundare av Wednesday Relations – Home of Professional Marketeers.

Bosse Magnusson – ny gästskribent på Eventeffect

Bosse Magnusson – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Eventeffect välkomnar Bosse Magnusson, som ny gästskribent hos oss. Han är vice vd på den oberoende mässarrangören BraMässor. Bosse kommer skriva om mässbranschen och dess möjligheter samt utmaningar.

Antoni Lacinai – ny gästskribent på Eventeffect

Antoni Lacinai – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Eventeffect välkomnar Antoni Lacinai, föreläsare, moderator och författare, som brinner för kommunikation. Han har också skrivit flera böcker om framgångsrik kommunikation i mötet med andra människor.

Micke Darmell – ny gästskribent på Eventeffect

Micke Darmell – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Micke Darmell som gästskribent för Eventeffect. Han beskriver sig själv som en av Sveriges främsta mötesevangelister – med 25 år i mötesbranschen kan han ett och annat om möteskulturer och effektiva möten.

Simon Beyer – ny gästskribent på Eventeffect

Simon Beyer – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Simon Beyer som ny gästskribent hos Eventeffect. Simon har erfarenhet från stora delar av det digitala ekosystemet, och drivs i dag framför allt av verksamheters digitala omställning och identifiering av nya digitala intäktskällor. Simon kommer bland annat berätta om hur branschen kan använda sig av sociala medier.

Lottis Bergson – ny gästskribent på Eventeffect

Lottis Bergson – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Lottis Bergson som gästskribent för Eventeffect. Hon brinner för att skapa effektiva och trygga team och arbeta med individuell personlig utveckling.

Jan Peter Bergkvist – ny gästskribent på Eventeffect

Jan Peter Bergkvist – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Jan Peter Bergkvist, hållbarhetsrådgivare och föreläsare, som ny gästskribent på Eventeffect. Jan Peter är även författare och har en lång bakgrund inom besöksnäringen, i roller som global Miljödirektör vid Hilton International och Vice President Sustainable Business på Scandic. Han kommer främst att berätta om varför en helhetssyn på hållbarhet är ett måste för framgång inom eventbranschen.

Simon Strandvik – ny gästskribent på Eventeffect

Simon Strandvik – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Simon Strandvik, hållbarhetsrådgivare, som ny gästskribent på Eventeffect. Simon har miljögranskat över hundra event och kommer i sina artiklar, tycka till och tipsa om hur man kan göra sina möten och evenemang mer hållbara.

Åsa Dahlqvist – ny gästskribent på Eventeffect

Åsa Dahlqvist – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Åsa Dahlqvist som gästskribent, hon brinner för att företag ska få fler och bättre möten på mässor och event.

Ola Johnsson – ny gästskribent på Eventeffect

Ola Johnsson – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Eventeffect välkomnar Ola Johnsson, entreprenör, som ny gästskribent. Med över tio års erfarenhet av att arbeta med föreläsare och kompetensutvecklingsprojekt, kommer han i artiklar hos Eventeffect tycka till om föreläsnings- och mötesbranschen.

Tommy Brotte – ny gästskribent på Eventeffect

Tommy Brotte – ny gästskribent på Eventeffect

Personprofil

Vi välkomnar Tommy Brotte som ny gästskribent på Eventeffect. Han är specialist på Interaktiva möten och har över 20 års erfarenhet från event- och mötesbranschen.

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Sales Manager – Meetings & Events · Fotografiska Stockholm
  • Client Manager – LIWLIG
  • Projektledare till Expohouse
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Stefan Warding blir ny delägare i Memento Event

Stefan Warding blir ny delägare i Memento Event

Eventbyrå

Memento Event växer vidare och utökar nu ägarkretsen. Efter snart sju år i bolaget tar Stefan Warding nästa steg och kliver in som delägare – ett beslut som enligt ledningen både speglar och stärker byråns fortsatta utveckling.

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Eventbyrå

Det svenska eventbolaget Onemotion IMC är återigen nominerade i världens mest prestigefyllda tävling för brand experience – Bea World Festival. Med sitt uppmärksammade koncept The Kingdom of Christmas tävlar de mot världens bästa byråer den 21 november.

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Eventbyrå

Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) har valt Wonderland som ny eventpartner för Swedish Beauty Awards 2026. Byrån får ansvar för både produktion, PR och sociala medier – och ska lyfta Sveriges största skönhetsgala till nästa nivå.

Mest läst

ESS Group startar ny seglingsmässa i Göteborg

ESS Group tar nu klivet in i mässvärlden och lanserar SAIL EXPO Göteborg – en helt ny mötesplats för alla som verkar inom eller brinner för segling. Tillsammans med Göteborgs Kungliga Segelsällskap (GKSS) arrangeras mässan på Jacy’z i Göteborg den 21–22 februari 2026.
Stefan Warding blir ny delägare i Memento Event

Stefan Warding blir ny delägare i Memento Event

Memento Event växer vidare och utökar nu ägarkretsen. Efter snart sju år i bolaget tar Stefan Warding nästa steg och kliver in som delägare – ett beslut som enligt ledningen både speglar och stärker byråns fortsatta utveckling.
Expertis som gör skillnad – värdet av att anlita en sponsringsbyrå

Gyllene Hjulet 2026: Jakten på branschens bästa projekt är igång

Nu öppnar Sveriges största tävling för event- och sponsringsprojekt portarna för 2026 års upplaga. Med en ny kategori på scen, tidig biljettstress och ett rekordbrett startfält laddar SES för ett av sina mest dynamiska år hittills.
IBTM World 2025: AI tar plats – det mänskliga i fokus

IBTM World 2025: AI tar plats – det mänskliga i fokus

Barcelona har denna vecka varit värd för IBTM World 2025, en av mötesindustrins viktigaste globala mässor. På mässgolvet och i konferenssalarna avtecknade sig tydliga trender. Artificiell intelligens (AI) var ett huvudtema – redan i öppningsanförandet betonade keynote-talaren Nathalie Nahai ”kraften i mänsklig kontakt och empati i AI:ns tidsålder” och ställde frågan hur branschen kan använda ny teknik för att främja ...
David Hasselgren till Ellénius Buss – ska stärka relationerna till event- och mötesbranschen

David Hasselgren till Ellénius Buss – ska stärka relationerna till event- och mötesbranschen

Ellénius Buss fortsätter att växla upp inom event- och mötessegmentet. I augusti klev David Hasselgren in som ny marknads- och försäljningsansvarig – med ett tydligt uppdrag att fördjupa företagets samarbeten med researrangörer, eventbolag och PR-byråer.

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Johanna Hemming tar över rodret för Visit Dalarna

Johanna Hemming tar över rodret för Visit Dalarna

På nytt jobb

Från och med den 1 mars 2026 blir Johanna Hemming ny vd för destinationsbolaget Visit Dalarna AB. Hemma i mina trak­ter — nu med ett nytt uppdrag — ska hon leda organisationens arbete att som helårsdestination marknadsföra Dalarna nationalt och internationellt.

David Hasselgren till Ellénius Buss – ska stärka relationerna till event- och mötesbranschen

David Hasselgren till Ellénius Buss – ska stärka relationerna till event- och mötesbranschen

På nytt jobb

Ellénius Buss fortsätter att växla upp inom event- och mötessegmentet. I augusti klev David Hasselgren in som ny marknads- och försäljningsansvarig – med ett tydligt uppdrag att fördjupa företagets samarbeten med researrangörer, eventbolag och PR-byråer.

Kristina Hammerö tar plats i Arlas ledning – vill bygga varumärke med mening

Kristina Hammerö tar plats i Arlas ledning – vill bygga varumärke med mening

På nytt jobb

När Arla Sverige nu presenterar sin nya marknadsdirektör, Kristina Hammerö, handlar det inte bara om ett chefsbyte – utan om ett tydligt steg mot en mer levande och värderingsdriven kommunikation.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

EVIG rullar in med framtidens mobila butik – premiärvisas under Disrupt Retail tillsammans med Swish och CHIMI

EVIG rullar in med framtidens mobila butik – premiärvisas under Disrupt Retail tillsammans med Swish och CHIMI

Annons

Clean Motion lanserar ett nytt retailkoncept med sitt elfordon EVIG – en mobil butik på hjul som kombinerar hållbar teknik, flexibilitet och smidiga betallösningar. Först ut att testa lösningen är CHIMI, som under retailkonferensen Disrupt Retail den 25–26 augusti låter besökarna köpa solglasögon direkt från fordonet genom självskanning och betalning med Swish.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com